Mag je als freelancer twee vaste dagen werken bij een opdrachtgever?

Of moet je dan in loondienst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat kan ook als freelancer/ZZPer. Je moet dan echter wel voldoen aan een aantal voorwaarden.

Als freelancer zul je een onderneming moeten starten en je moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Veelal zul je dan werken met een rechtsvorm zoals een VOF of een eenmanszaak.

Om een onderneming te kunnen starten, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Twee voorwaarden, die in dit geval duidelijk van toepassing zijn:

U heeft meer dan 1 opdrachtgever. Als u het hele jaar voor maar 1 opdrachtgever werkt dan lijkt het er meer op dat u in loondienst bent.

U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren. Als ondernemer bepaalt u hoe en wanneer u uw werk doet. Ook als u zich laat inhuren door een opdrachtgever.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
En je hebt dan een VAR-verklaring nodig!

Andere antwoorden (2)

Op basis van het antwoord van AlphaLimaSierra zou ik zeggen dat het er vooral vanaf hangt wie bepaalt op welke vaste dagen jij werkt. Wanneer jij dat bepaalt, kun je als zzp'er/freelancer aan de slag. Wanneer de opdrachtgever het bepaalt, zal de wetgever het als een loondienstverband beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de regels die hierboven staan, is het ook nodig een VAR te hebben die je opdrachtgever vrijwaart van het achteraf nog betalen van loonkosten e.d.
Heb je of krijg je die niet van de belastingdienst, dan ben je geen Zelfstandige in de ogen van de Belastingdienst en heb je dus een dienstverband.
Het is netjes en raadzaam om dit vooraf goed te regelen zodat jouw opdrachtgever(s) niet voor financiele verrassingen komen te staan.