Mag je zomaar folders verspreiden?

Ik heb een webshop en wil de lokale markt ook gaan bedienen. Hiervoor wil ik folders verspreiden, maar wil niet in zo'n folderpakket zitten. Mag je zomaar een klein foldertje in de brievenbus van iemand doen (mits er niet zo'n sticker op zit)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K

Het beste antwoord

Ja, dit mag -voorzover ik uit gelinkte publicatie begrijp- zonder toestemming, mits de tekst niet beledigend of opruiend is. Is dit wel het geval, dan kan je hier achteraf aansprakelijk voor gesteld worden.

In de Nederlandse Grondwet staat de vrijheid van meningsuiting.

Zie ook: http://www.qbdbd.com/dictaten/msr-hc-09.pdf

Denk ook aan alle -ongevraagde- reclame die je in de bus krijgt van glazenwassers, restaurants, schilders, pedicures enz. enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik het goed heb is dat per gemeente afhankelijk. Bij sommige gemeenten heb je alleen een vergunning nodig als je op straat gaat folderen, bij anderen ook als je huis aan huis wilt verspreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bestaat er geen verbod op, er zal niemand zijn die daar toezicht op houdt. Ik krijg regelmatig ook losse pizzafolders en medium-advertenties in de bus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag je niet. Je moet toestemming bij de gemeente aanvragen en die zal je een dag geven waarop je ze mag verspreiden. Als je folders bv wilt verspreiden in een winkelgebied, of achter de ruitenwissers, dan ben je ook verantwoordelijk voor het opruimen, wat weg is gegooid op straat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag dat ook gewoon, mits het echt in de brievenbus terecht komt (dus niet achter ruitenwissers en niet op straat!).

Je bent vrij om post te versturen naar mensen zeg maar, en volgens mij bestaat er geen wet dat je dit niet zelf mag bezorgen.

Zolang er geen sticker op de brievenbus zit dan.
13 jaar geleden
Ja dit mag zeker zolang je het maar niet doet in brievenbussen waar een sticker op zit maar dat had je zelf al aangegeven.