hoe begin je een eigen cateringbedrijf? (wat heb je nodig qua opleiding etc?)

ik heb het dus niet over een ondernemingsplan e.d....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Als u een cateringbedrijf begint dient u met een aantal belangrijke zaken rekening te houden.

Ten eerste kunnen cateringwerkzaamheden alleen plaatsvinden in een bedrijfsruimte. Het is verboden om in de privé-keuken cateringwerkzaamheden uit te voeren. Hoe mooi en hygiënisch een eigen keuken ook kan zijn, de wet staat dergelijke activiteiten niet toe. De reden hiervoor is dat een controleur van de Voedsel en Warenautoriteit, indien hij/zij de bedrijfsruimte zou willen controleren, aan de deur van de woning de toegang ontzegd kan worden. In een privéwoning kan en mag de overheid niet zomaar naar binnen. Slechts met toestemming van de bewoner van het pand kan de controleur in de woning een kijkje in de keuken nemen.

Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een schuur of garage(box) tot een bedrijfsruimte om te bouwen. Als die bedrijfsruimte rechtstreeks, dus niet via de woning, bereikbaar is dan kunnen er in zon ruimte cateringactiviteiten plaatsvinden. De overheid kan dan de toegang omdat deze van buiten rechtstreeks toegankelijk is, niet worden geweigerd. Wilt u een schuur of garage(box) voor dit soort bedrijfsactiviteiten ombouwen controleert u dan altijd bij de gemeente of het bestemmingsplan dit toestaat.

In het geval dat u een cateringbedrijf begint is het raadzaam om bij het Bedrijfschap Horeca en Catering de zogenaamde Hygiënecode voor de Horeca aan te schaffen. De Hygiënecode voor de Horeca moet u in uw bezit hebben en u moet werken volgens de aanwijzingen die in deze code vermeld staan.

De wettelijke eisen voor een bedrijfsruimte kunt u ook bij het bedrijfschap aanvragen.

Kosten
Aan het downloaden van de Hygiënecode voor de Horeca zijn geen kosten aan verbonden. Voor het lidmaatschap van het Bedrijfschap Horeca en Catering bent u jaarlijks een bijdrage verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je moet een horeca-opleiding hebben gedaan die zich vooral richt op het managen van een bedrijfje.

Toegevoegd na 44 seconden:
Veel bedrijven bieden een opleiding ''Catering'' aan. De NHA biedt zelfs een speciale studie aan voor het oprichten van een cateringbedrijf!