Als je een eenmanszaak begint en je biedt gratis je diensten aan moet je dan alsnog een hoop regelen bij de belanstingdienst?

Toegevoegd na 4 uur:
In de toekomst gaat het bedrijf wel diensten aanleveren waar voor betaald moet worden.

Toegevoegd na 4 uur:
En ja ik ben nu in loondienst. Dus de belastingdienst zal zich niet druk maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je er een eenmanszaak van maken als je je diensten gratis aanbiedt? Dan kun je toch zonder wat voor zaak dan ook gewoon gratis dingen voor mensen doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil graag creatieve dingen maken voor mensen maar ze moeten wel het gevoel hebben dat er een serieus iemand achter zit.
Een bedrijf inclusief btw nummer + kvk nummer wekt toch iets meer vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je een btw-nummer zult krijgen, tenminste niet zonder valsheid in geschrifte. Zoals je het omschrijft, zou je simpelweg geen ondernemer zijn voor de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel de bedoeling om ooit omzet te genereren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik, maar 'ooit', daar doet de Belastingdienst het niet voor. Is het doel om binnen een jaar omzet te genereren, dan kan het wel.

Het beste antwoord

Als je nog bij een ander bedrijf werkt waar je hoofd inkomen vandaan komt, en een eenmanszaak daarnaast opstart. Dan zal het alleen bij registreren en een btw nummer aanvragen blijven.

Als je dit alleen doet (zonder inkomen verder) zal het moeilijk worden om dit geloofwaardig bij de belastingdienst te maken.
Als je je diensten gratis doet, waarvan moet je dan leven.

Aan de andere kant vraag ik mij af, als je je dienten gratis aanbied. waarom start je dan een eenmanszaak. Je hebt immers niets om naar de eenmanszaak terug te koppelen.

Misschien is het dan verstandiger om een vereniging op te starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet echt veel, je moet alleen wat klanten hebben en dan een btw nummer aanvragen. Soms moet je ook laten inschrijven bij de KvK, hoeft niet altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hetzelfde regelen als iemand die het niet gratis doet. Je hebt de plicht om een deugdelijke administratie bij te houden, en periodiek (waarschijnlijk eens per kwartaal) btw-aangifte te doen. Ook als je niets aan te geven of af te trekken hebt. Overigens is het voordeel weer dat je de btw van dingen die je betaalt voor je bedrijf ook mag aftrekken als je nog geen omzet hebt.

Doe dat die aangifte ook, en doe het op tijd. Uit ervaring: de Belastingdienst zit er helemaal niet mee om je omzet te schatten, en dan is het eerst betalen, dan praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je start een eigen bedrijf of je doet dat niet.
Als je geen geld berekend voor je diensten doe je vrijwilligerswerk. Je hebt dat geen bedrijf.
Als je een bedrijf begint ben je ten alletijden verplicht je in te schrijven bij de KvK. Hierbij moet je tevens een BTW nummer aanvragen gaat via de KVK.
Om niet werken in een onderneming is een beetje vreemd.
ronron1212