Onderneming starten met het geld dat de klanten voorbetalen, mogelijk?

Kort samengevat heb ik de nodige knowhow om een chaletbouw productie op te starten.
Leveranciersnetwerk, voorraadbeheer process, professionele team, goede relaties.

Als het op financieel vlak komt heb ik weinig startkapitaal.
Maar aangezien ik al vertrouwde klanten heb, kan ik een goede of misschien zelfs 100% voorbetaling regelen.

Eens de betaling voltooid is, zou ik met dat geld een loods huren, nodige werkmateriaal bestellen en al de nodige goederen voor een chalet te bouwen.

Met 10 chalets per maand maak ik dan voldoende winst om al de gemaakte kosten te dekken.

Het klinkt allemaal natuurlijk goed maar kan ik zomaar een 100% vooruitbetaling vragen volgens de wet?

2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Ja dat mag maar of iemand dat wil betalen is de grote vraag.
EgofortisS
2 jaar geleden
Heb reeds klanten voor wie ik andere projecten deed.
De goede vertrouwelijke relatie is reeds opgebouwd.
Ritsuka
2 jaar geleden
De website Kickstarter doet eigenlijk hetzelfde, dus ik denk het wel.
Zou wel dingen goed op papier zetten.
crispy
2 jaar geleden
Als je dit verhaal nou eens goed op papier zet, onderbouwd met de nodige (harde!) orders. Dan heb je een goed ondernemingsplan waar een bank wellicht bereid is om je te financieren. Als het verhaal echt klopt, dan gaat een bank daar wellicht in mee. Als het verhaal zwakke plekken heeft, dan wijst de bank daarop en daar kan je je dan eerst verbeteren.
Als je het via de bank speelt, dan hoef je de klant geen risico te laten lopen.
Inekez1
2 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat in de huidige markt er ook maar 1 iemand gek genoeg is om 100% aan te betalen. De prijzen voor bouwmaterialen en transport zijn al hoog, maar kunnen zomaar verder stijgen. Juist startende ondernemingen gaan dan mogelijk failliet en de klant moet dan maar zien of hij zijn geld terug krijgt. Dat geldt ook als blijkt dat de bestelde materialen helemaal niet geleverd kunnen worden, de klant zijn geld terug eist en jij dat geld niet meer hebt omdat je er een loods van hebt gehuurd.
Inekez1
2 jaar geleden
Ik snap je situatie ook niet helemaal. Heb je nu al een eigen onderneming, met je eigen netwerk van leveranciers, je eigen team van werknemers en je eigen klantrelaties? Of werk je nu voor een ander bedrijf waar je die kennis en ervaring van denkt mee te kunnen nemen? Bedenk in dat laatste geval wel dat dat niet is toegestaan, je kunt niet zomaar een eigen bedrijf starten met klanten en leveranciers van een ander.
EgofortisS
2 jaar geleden
Klopt, heb reeds ervaring bij een ander bedrijf opgedaan maar was daar nooit officieel tewerkgesteld.
Ik neem wel geen klantenrelaties over, mijn klanten heb ik zelf gevonden. Ben ook niet van plan om oneerlijke concurrentie te spelen.
Qua leveranciers heb ik ook alternatieve keuzes.
SentWierda
2 jaar geleden
Dit plan lijkt piramidespelachtig. Zo komt het over.
Als consument wil je waarborgen, zekerheid - en niet de kans lopen dat jouw geld ineens verdwenen is.
100% aanbetaling is in dit geval niet realistisch. Zelfs 50% aanbetaling is al een te groot risico - gezien ook de sterke argumenten van Inekez1. Een voorbeeld: de afgelopen maand zijn bouwmaterialen tientallen, soms honderden procenten in prijs gestegen. Zo kostte een CLS-plaat minder dan 1 euro, nu meer dan 3 euro.

Antwoorden (3)

Je kunt alles afspreken met de klant.

Als klant zou ik echter nooit akkoord gaan met 100% vooruitbetalen. Want dan heb je als klant geen "dwangmiddel" meer achter de hand als de leverancier zijn verplichtingen niet nakomt.
.
De (Nederlandse) wet bepaalt dat de aanbetaling van een product maximaal 50 procent van het aankoopbedrag mag zijn. Als de verkoper meer eist, hoeft de klant daar niet mee akkoord te gasn. Maar als hij dat wel doet: geen probleem. Maar hoe groter de vooruitbetaling, hoe groter het risico.
Toegevoegd op 03 april 2022 14:17: tekst
Computoon
2 jaar geleden
Afspreken kan/mag je altijd. Maar je kunt een klant niet verplichten. Volgens de wet is een aanbetaling van maximaal 50% toegestaan als het gaat om leveren van producten.

Zelf zou ik geen volledig bedrag vooruit betalen. Ten eerste zoals computoon aangeeft, omdat ik dan geen middel meer heb bij problemen.
En bij een eventueel faillissement ben ik alles kwijt. Zeker bij een startend bedrijf zou ik daarom (nog) voorzichtig(er) zijn.
2 jaar geleden
Lijkt mij niet realistisch dat je met de winst van enkele klanten de langjarige investeringen kan financieren en zelf ook nog loon overhoudt.

Schrijf een ondernemingsplan, het geeft je een goed inzicht en je kan er makkelijker kapitaal mee aantrekken. Bank/crowdfunding/klanten/familie/werknemers/kennissen/leveranciers enz