Hoe open je een bibliotheek?

Hoi, hoe open je een bibliotheek?
Wanneer ben je een bibliotheek
Kan je jezelf tot bibliotheek benoemen? zijn er regels waar je je aan moet voldoen?
stel, ik heb miljoen boeken, ik wil een bibliotheek starten, hoe doe ik dat
maak ik een kamer zet ik er een bordje op bibliotheek en ben ik dan een bibliotheek?
Wat is, wat maakt jou, een bibliotheek

3 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Een beheerd verzameling boeken is een bibliotheek.
Wat je er mee doet is een tweede.
Vraag
3 jaar geleden
Hoe weet jij dit? Heb je dit ergens gelezen, als je een bibliotheek bent heb je bepaalde rechten die mensen, een niet bibliotheek niet hebben,
is dat de enige eis om een bibliotheek te zijn? Een beheerd verzameling boeken?
tinus1969
3 jaar geleden
Vanwaar je vraag? Het grootste formele probleem is auteursrecht - daar moetje iets voor regelen. Het grootste praktische probleem is dat boeken uitlenen geen winstgevende activiteit is; de meeste bibliotheken zijn zwaar gesubsidieerd.
Vraag
3 jaar geleden
in een bieb kan ik boeken lenen.
koopt de bibliotheek die boeken ?
En Ebooks ?
Waarom mag een bibliotheek die uitlenen en ik niet?
Z512099
3 jaar geleden
Als je een miljoen boeken hebt kom je niet toe met een kamer.
SentWierda
3 jaar geleden
Honderden, nee: duizenden mensen in Nederland hebben de laatste jaren een bibliotheek gestart. De meesten noemen het een minibieb: een kastje, hokje of boekenkast met boeken langs de straatkant bij hun huis. Iedereen kan daar boeken uit halen (lenen of houden) of eigen boeken daar neerzetten. Een goede formule. Ik heb al meer dan tien jaar een boekenkast daarvoor in gebruik.
In deze coronatijd wordt steeds meer gelezen en dan vooral echte boeken, geen e-books. Daarom beginnen steeds meer mensen met een eigen bibliotheek met thuisbezorging in de naaste omgeving. De formule is dat je een garagebox of bergruimte hebt waarin je enkele duizenden boeken kunt opslaan - keurig gerubriceerd. Je probeert een klantenbestand op te bouwen en die klanten kunnen dan hun leeswensen kenbaar maken. Eenmaal per twee weken of eenmaal per maand bezoek je de klanten: je haalt geleende boeken op en brengt een nieuwe voorraad. Je kunt een geringe prijs berekenen (bijv. een euro) per keer dat je langskomt.
Vraag
3 jaar geleden
, wanneer ben je een bibliotheek en hoe weet je dat, heb je een stichting nodig, benoem je jezelf tot bibiliotheek?
Vraag
3 jaar geleden
als ik een beheerd verzameling boeken heb, het zij papieren en ebooks,
dan mag ik mij officieel een bibliotheek noemen?
mag ik dan zeggen dat mensen mij een x bedrag per jaar betalen en dat ze daarmee het recht hebben om boeken van mij te lenen?
TurfGraver
3 jaar geleden
Vroeger had men een "bibliotheek" (verzameling boeken). Daar zijn geen rechten of plichten voor.
Voor handel of verlenen van diensten wel.
Informeer bij kvk.
Amadea
3 jaar geleden
De bibliotheek op mijn laptop open ik met Ctrl+Shift+B.
tinus1969
3 jaar geleden
@vraag, heb je gelezen wat ik schreef mbt auteursrecht?
Vraag
3 jaar geleden
Ja dit heb ik gelezen, maar ik weet niet in hoeverre dit relevant is,
als ik een boek heb, betekend dit dat iemand er ooit voor heeft betaald, het zij ik, een buurman die mij dit boek geeft, wie of wat dan ook, je kan niet een boek tevoorschijn toveren die schrijver heeft ooit betaald gekregen voor het product dat ik heb,
Amadea
3 jaar geleden
Bestaande bibliotheken betalen per uitgeleend boek een vergoeding die aan de auteur uitgekeerd wordt. Want iemand die het boek van een ander leent die koopt het niet.
Vraag
3 jaar geleden
@Amadea Bedoel je dat elke keer dat iemand boek leent geeft bieb 1 euro aan uitgever? voor altijd? want dat is een totale Ripoff is het dan niet beter dat bieb koopt boek en leent aan mensen en niks uitgever, want bieb heeft het boek al gekocht dan is het boek van de bieb wat die er mee doet, (uitlenen) is toch niks waar uitgever iets mee kan
tinus1969
3 jaar geleden
@Vraag, je hebt een spoedcursus auteursrecht nodig. Je koopt een boek voor privé gebruik, niet om uit te lenen.
Vraag
3 jaar geleden
@tinus1969 ik koop een boek, Het product wat ik heb is van mij ik bezit het wat ik ermee doe is aan mij want het is mijn bezit, ik mag een pen ook uitlenen terwiijl iemand de pen heeft uitgevonden,
als iemand iets verkoopt dan is dat van de ander, ik koop boek, het is Mijn boek, of ik t nou doorverkoop of uitleen of verbrand of 500 keer lees is aan mij want t is mijn boek, waarom mag ik dan niet uitlenen? ik zeg niet dat ik t boek heb geschreven of verander het en verkoop het dan
het product wat ik koop, dus in mijn bezit heb daar doe ik mee wat ik will nee?
LeonardN
3 jaar geleden
@vraag Je mag het wel uitlenen, maar als je daar geld voor gaat vragen, dan zal je daar voor af moeten dragen, zo werkt nu eenmaal de auteurswet.
Hetzelfde geldt voor films. Jij koopt een DVD en mag die met wat vrienden in huiselijke kring bekijken, maar zodra je geld gaat vragen en bekend maakt dat je een film tentoonstelt ben je verplicht geld af te dragen aan de auteursrechthebbenden.
Discotheken/bars, maar ook kledingwinkels betalen geld BOVENOP de kosten van de muziek die ze kopen om die muziek ten gehore te brengen. Zelfs ZZP'ers in de bouw die met een radio rondlopen moeten afdragen. https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Verhuren-en-uitlenen
Vraag
3 jaar geleden
Snap, maar ik vraag geen geld en dan mogen mensen lenen, ik leen aan mensen in mijn clubje, en om daarin te komen betaal je dan een x bedrag per maand
is dat niet een soort loophole of is er iets dat dat mogenlijk is?
door het gewoon anders te formuleren?
LeonardN
3 jaar geleden
"is dat niet een soort loophole of is er iets dat dat mogenlijk is?" Dat is wel de meest doorzichtige "loophole" ooit. Dat heet gewoon een abonnement...
Het maakt niet uit hoe je iets formuleert, het gaat erom wat je feitelijk doet.
tinus1969
3 jaar geleden
@Vraag, even los van het auteursrecht, hoe denk je voldoende geld te kunnen verdienen?
Vraag
3 jaar geleden
@tinus1969 hoe bedoel je? genoeg geld voor wat?
Vraag
3 jaar geleden
@sentwierda , geen zorg ik doe geen gekke dingen, wil alleen informatie daarom ben ik hier voor ik gekke dingen ga doen wil ik eerst alles zeker weten daarom zit ik naar info te zoeken
Vraag
3 jaar geleden
Bibliotheken bieden van steeds meer titels ook de e-bookversie aan. Toch blijft de collectie nog achter. Voorheen mochten bibliotheken niet zomaar e-books aanschaffen en die vervolgens uitlenen. Daarvoor moesten ze eerst afspraken maken met de uitgever, maar sommige uitgevers hadden daar geen zin in. De Vereniging Openbare Bibliotheken is naar de rechter gestapt omdat zij vindt dat e-books ook onder het leenrecht horen te vallen. Het Europese Hof van Justitie bepaalde in november 2016 dat de bibliotheek digitale boeken op dezelfde manier kan uitlenen als papieren boeken. Daardoor krijgen bibliotheken meer mogelijkheden om e-books uit te lenen.
---------------------------------
bibliotheken mogen gewoon ebooks uitlenen,
dus als ik een bibliotheek kan zijn
kan jij lid zijn van mijn bibliotheek voor zoveel per jaar
en dan mag ik jou ebooks uitlenen zo zit het toch? wat nou auteursrecht hier staat dat bibliotheken ze gewoon mogen uitlenen en niet eerst afspraken moeten maken met autheur
SentWierda
3 jaar geleden
@Vraag. Het gaat om auteursrechtelijk beschermde werken. Alle papieren boeken en e-boeken vallen daaronder. Zie www.leenrecht.nl en www.lira.nl
Zonder voldoende kennis van het auteursrecht is het zinloos een bibliotheek te beginnen.
Vraag
3 jaar geleden
Ok dank iedereen voor de antwoorden ik ga eerst me verder verdiepen in autheursrechten en allesssss
LeonardN
3 jaar geleden
wat nou auteursrecht hier staat dat bibliotheken ze gewoon mogen uitlenen en niet eerst afspraken moeten maken met autheur
Dat staat er NIET!
Er staat dat de auteursorganisaties de ebooks ter beschikking moeten stellen om uit te laten lenen. MAAR er staat nergens dat ze daar geen geld voor zullen vragen! "bibliotheken mogen gewoon ebooks uitlenen,"
Ja, maar daar betalen ze wel voor aan de auteurs. "ik ga eerst me verder verdiepen in autheursrechten"
https://www.auteursrecht.nl/ik-wil-jouw-werk-gebruiken/Verhuren-en-uitlenen
LEES die eerste alinea en je bent er al. "Voor het verhuren van beschermd werk is toestemming(lees: geld betalen in 99,99999% van de gevallen) nodig van de rechthebbenden."

Antwoorden (1)

Hoe je een bibliotheek opent? Gewoon veel papieren boeken verzamelen en ze dan uitlenen. Maar er is vandaag de dag niet een verdienmodel. Je zult het gratis moeten doen - je kunt hooguit een geringe onkostenvergoeding vragen. (Zie mijn reactie.)
Een echte bibliotheek wordt zwaar gesubsidieerd door de overheid, En een echte bibliotheek moet ook de boeken betalen die worden aangeschaft.
Als je zelf een bibliotheek wilt beginnen, dan is het niet meer dan een leuke hobby.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@Vraag. Het gaat niet lukken dat redelijk veel mensen aan jou een serieus bedrag per jaar betalen voor het lenen van boeken.
In een echte bibliotheek betaal je tussen 50 en 75 euro per jaar voor een aanbod van vele, vele duizenden boeken. Ook vaak nieuwe boeken. Plus de gelegenheid om nieuwe (en ook oudere) kranten en tijdschriften te lezen - en de oudere te lenen. Plus vaak de mogelijkheid urenlang een laptop te gebruiken. Daar is een complete organisatie omheen gebouwd.
In je eentje begin je niets. Behalve als je genoegen neemt met een tijdrovende hobby.
Vraag
3 jaar geleden
@sentwierda ik heb het dan ook niet over een echte ruimte waar mensen bijeen komen, dit zijn meer vragen om verder te kijken met geld verdienen met ebooks,
en ik vraag niet een serieus bedrag, als je bij mij voor bijv. 30 euro per jaar ebooks kan lenen en lezen,
das toch redelijk?
mits je dan idd beschikt over Vele boeken
en dan kunnen mensen het thuis onderweg of waar dan ook lezen, op een ereader of ipad/iphone
LeonardN
3 jaar geleden
@Vraag Waarom zeg je niet in de vraag dat het om ebooks gaat?
Ten eerste zit je dan ook net als fysieke boeken met auteursrecht,
En ten tweede is dat nog lastiger omdat je het dan technisch zo voor elkaar moet zien te krijgen dat er enige vorm van DRM opzit, anders is er geen auteur/auteursrechtenorganisatie die met jou wil werken. debibliotheek.nl heeft dat aardig voor elkaar, de uitgeleende boeken staan voor een paar weken op je reader en verdwijnen dan vanzelf.
SentWierda
3 jaar geleden
@Vraag. Zoals LeonardN adviseert: verdiep je eerst in auteursrecht.
Doe je dat niet en begin je onbezonnen met wat je wilt dan krijg je te maken met advocaten.
SentWierda
3 jaar geleden
@Vraag. Als iemand in een bibliotheek een papieren boek leent of een e-boek leent, dan krijgt deze lener het recht om daar gedurende vier weken gebruik van te maken. De bibliotheek moet voor die uitlening een gering bedrag betalen aan de auteur. Dit wordt geregeld door de Stichting Leenrecht.
Niet elke uitlening wordt zodanig geregistreerd dat daar onmiddellijk een bedrag aan is verbonden. Het geschiedt door een steekproef bij een aantal bibliotheken.
Wil je meer hierover lezen ga dan naar de website van de Stichting Leenrecht: www.leenrecht.nl
.