Mag je een zakelijk gekochte electronica product na gebruik doorverkopen?

Ik heb een jaar geleden prive een iPad Pro gekocht en vervolgens als ZZP’er de BTW teruggevraagd bij de belasting.

Na een jaar hiermee gewerkt te hebben verlang ik toch weer terug naar een laptop vanwege programma’s die niet geoptimaliseerd zijn voor een tablet. Is het dan mogelijk / toegestaan dat ik mijn iPad via Marktplaats verkoop en vervolgens op dezelfde manier een laptop koop?

En hoe zit het met garantie? Is er dan recht op een soortgelijke extra garantie als dat van de wettelijke garantie die je als consument geniet bovenop het eerste jaar van Apple zelf? Of heeft degene die mijn iPad dan overneemt nog recht op garantie uberhaupt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het is toegestaan om de Ipad te verkopen. Je moet wel omzetbelasting berekenen over de verkoopprijs en deze omzetbelasting aangeven op je aangiftebiljet. Je hebt de Ipad al een jaar, dus waarschijnlijk ook al deels over afgeschreven. Als de verkoopprijs exclusief omzetbelasting hoger is dan de boekwaarde, is het meerdere winst voor je onderneming. Is de verkoopprijs exclusief omzetbelasting lager, dan is dat verlies.
Garantie: hoort bij het apparaat en niet bij de koper (wel moet de nieuwe eigenaar de oorspronkelijke aankoopnota of een kopie daarvan kunnen tonen).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ah, oke, helder. Dat betekent dan ook dat op het apparaat 1 jaar garantie geldt omdat het zakelijk is aangekocht? Als een particulier het van mij overkoopt heeft dan geen recht op het extra termijn aan consumentengarantie?