Iemand gaat verhuizen, verder weg van zijn werk krijgt hij dan nog reiskosten vergoeding ?

Een collega beweert dat iemand die uit eigen wil gaat verhuizen, verder weg van zijn werk af, dat hij dan die reiskosten niet vergoed krijgt. Klopt dat ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
28.3K

Antwoorden (9)

Alles heeft grenzen, en het hangt natuurlijk af van afspraken, maar in principe krijg je dan meer reiskosten vergoed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hangt maar helemaal van je contract af. Iets dergelijks is niet geregeld in een of andere wet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het meer is dan het maximimum, ik geloof meestal 40 KM enkele reis, dan heb je pech. Anders zal het meer worden in de meeste gevallen, misschien handig om te kijken wat hierover in je contract staat want dat heb je immers afgesproken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar is eigenlijk maar één antwoord op mogelijk: kijk in de reiskostenregeling van het betreffende bedrijf. Er zijn zoveel verschillende regelingen, dat er hier geen sluitend antwoord gegeven kan worden.

In mijn eigen geval is het geloof ik zo dat als ik ga verhuizen, ik wel vergoed krijg tot het maximum (30 km) dat in de reiskostenregeling staat. Voor werknemers die al verder weg woonden vóórdat deze regeling van kracht werd, geldt dat ze nu nog voor de kilometers verder dan die 30 een vergoeding krijgen, maar mochten ze verhuizen, wordt ook hun maximum vastgesteld op 30 km. Etc. etc., het is een heel doolhof van regelingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de werkgever heeft het recht om de reiskostenvergoeding dan niet omhoog te hoeven aanpassen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De werkeveris uberhaupt niet verplicht een reiskostenvergoeding te betalen tenzij anders overeengekomen
In de praktijk zal dit, mits het binnen de perken valt, gewoon vergoed worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt eraan. Kijk eerst wat er in de CAO van jouw bedrijf staat. Vervolgens in wat er in je arbeidscontract staat en wat er in het arbeidsvoorwaardenregelement staat.
Onthoud hierbij dat wat voor jou geldt, nog niet perse voor een ander hoeft te gelden. Als in jouw arbeidsvoorwaardencontract hierover wat staat, kan het best zijn dat in het arbeidscontract van je collega iets anders staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt aan de arbeidsvoorwaarden en CAO.
Bij mij ging iemand een week na het tekenen van het contract van Leiden naar Almelo verhuizen en was boos dat ik daar niet 19 ct de km voor ging betalen.
Ik heb die zaak gewonnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort samen gevat: Het ligt eraan hoeveel je collega waard is voor het bedrijf!
Belasting technies mag hij een reiskosten vergoeding ontvangen van huis naar het werk en omgekeerd.