Mag je een zaak hebben die je niet registreert bij de staat als je geen winst maakt?

Ik wil graag proberen of mijn zaak wel voldoende potentieel heeft en wil daarom aankopen en verkopen zonder winst te maken. Mag dat dan zonder mijn bedrijf te registreren en dus niks aan te geven bij de belastingen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Zie definities van onderneming bij kvk.
Of er dan vervolgens voor belasting wel of geen onderneming (belasting plicht) is wordt daarna bepaald. Als het een onderneming is moet deze bij de kvk geregistreerd staan.
https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

Antwoorden (2)

Zolang je je niet aanmeldt bij de KvK en betreffende overkoepelende instantie(s) EN je nog inkomsten hebt uit andere bron maakt het niets uit wat je kopt en verkoopt, zolang je dat niet op facturen met BTW doet, maar afhandelt als een persoonlijke handeling. Blijkt je initiatief succesvol, dan kun je alsnog een KvK-inschrijving etc. regelen.
Je kunt in het onderhavige geval wel een bonnetje of bewijsje geven dat je iets verkocht hebt (met bv het recht van teruggave/terugverkoop) maar op de bon vermelde BTW van jouw leverancier kun je belasting-technisch NIET aftrekken belastingdienst, omdat je geen BTW-nummer hebt waarop het verschil tussen betaalde BTW en ontvangen BTW wordt vereffend om te bepalen wat jij als deel daarvan schuldig bent aan de belasting.
Alleen in het geval van een verkoop/dienst aan een BTW-plichtige (een bedrijf) mag je die niet afzonderlijk opvoeren, althans, de belastingdienst zal een dergelijke post van een klant van je niet accepteren.
Onder alle andere omstandigheden zou je ipv een bedrijf een stichting of verenigingsvorm kunnen gebruiken als je het toch in een legale vorm wilt gieten.
Beide laatsten dienen dan voor de belasting te worden aangegeven als zonder oogmerk van winst (of evt zelfs als je de opbrengst daaruit aan goede doelen ten goede wil laten komen, als een stichting met een aangegeven erkend doel, hetgeen je het voordeel van geringere of geen belasting betalen op kan leveren, maar je wel recht ZOU hebben op belastings-aftrek (BTW) over de acties die je voert en waarvoor je BTW belaste aankopen verricht).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Je mag gewoon privé transacties doen.
Zie marktplaats. Boeken verkopen bij De Slechte. Je auto particulier verkopen, etc.
Computoon
6 jaar geleden
Vraagsteller heeft het over "een zaak". Je auto verkopen maakt je nog geen ondernemer. Zou je er elke week een verkopen, dan ben je toch echt een handelaar, al doe je het "vanuit je schuur". Er zijn ook "particulieren" die zoveel en zo vaak spullen via Marktplaats verkopen dat oprecht betwijfeld kan worden of het particulieren zijn. (Waar halen ze de spullen vandaan?) Ik vermoed dat de Belastingdienst ook speciale aandacht voor Marktplaats heeft.
Nee. Veel starters zullen in het begin verlies maken. Niettemin hebben ze wel degelijk een bedrijf.

Wanneer schrijf je je in bij de KvK?
@ als je goederen verkoopt of diensten levert en
@ de bedoeling hebt hiermee geld te verdienen (het betreft geen hobby of iets dergelijks) en
@ deelneemt aan het economisch verkeer: je bent openbaar bekend of maakt je bekend als handelaar of dienstverlener, bijv. door adverteren. Het gaat niet om vriendendiensten of een imcidentele verkoop van een of ander.

Zou er nog twijfel bestaan: als er sprake is van investeringen, regelmaat in bedrijfshandelingen of meerdere opdrachtgevers zou je dat helemaal over de streep moeten trekken.

Overigens: wanneer je je ten onrechte niet zou inschrijven, betekent dat niet dat je je verdiensten niet zou moeten opgeven aan de Belastingdienst.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bedenk verder dat (grotere?) bedrijven kunnen/zullen checken of je "een KvK-nummer" hebt, voor ze met je zaken gaan doen. De KvK is voor bedrijven wat de burgerlijke stand is voor gemeenten, ondernemers willen graag weten met wie men te doen heeft. Iemand die een bedrijjf lijkt te runnen maar ten onrechte niet ingeschreven is, komt wat "schimmig" over..
Computoon