Als je bedrijf failliet gaat ben je dan ook persoonlijk failliet?

Hallo, Als ik een bedrijf start, maar dit gaat failliet ?(ben ik niet van plan) maar ga ik dan ook persoonlijk failliet? Wij hebben een koopwoning en moeten wij die dan verkopen?

gr

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

In het geval van een eenmanszaak ga je inderdaad persoonlijk failliet. In een geval van een BV gaat de BV failliet; eventueel kunnen schuldeisers je dan via de rechter persoonlijk aansprakelijk stellen als er sprake was van wanbestuur.

Een persoonlijk faillissement kun je misschien afwenden door zelf je huis te verkopen, maar als het te laat is dan doen de hypotheekverstrekker of de curator dat wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja . Behalve als je een BV hebt of NV of een andere rechtspersoon zoals een coöperatie of ? Helaas in Nederland als je onderneemt op je eigen naam en faam . Dan Heb je diverse ondernemers aftrek posten ( kleine voordeeltjes ) maar kijk uit. Vooral belasting en premies personeel hakken er in . Neem nooit en nooit iemand zomaar in vaste dienst . Meestal ga je daar aan kapot . Tot in lengte van dagen kunnen er kosten uit voortkomen . Mogelijk helemaal terecht omdat de wet zo is maar kleine ondernemers worden geslacht in Nederland. Grote bedrijven maken afspraken en hele grote bedrijven betalen bijna niks / Starbucks \ ook met een bv ben je prive niet veilig Want vaak teken je prive mee . Ja je bent prive aansprakelijk en je partner ook bij gemeenschap in goederen . Dus wees zuinig en zeer voorzichtig met het aangaan van lange verplichtingen zoals huur of mensen in vaste dienst . Je kan daar nooit mee anticiperen op conjunctuur of markt veranderingen . Sorry voor Mn zure verhaal maar pas op . Succes.