Wat is normaal als salaris uit eigen winkel?

Wij hebben een goed lopende winkel en wij werken als echtpaar samen full time in de winkel. Welk salaris om aan al je lasten te kunnen voldoen is redelijk om voor je zelf uit de omzet te halen? Nogmaals we werken samen in deze winkel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan zo niet worden beantwoord... gezinssamenstelling, huisvesting, etc.?
Reddie
7 jaar geleden
Hebben jullie dan geen boekhouding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je nou gewoon je lasten bij elkaar optelt en dan nog wat extra's voor luxe goederen? Dan ben je er toch? huur/hypotheek
gas/water/licht
internet/mobiel
verzekering/belasting
+
kleding
voedsel
schoolgeld
+
witgoed sparen (wasmachine)
luxe goederen sparen (TV, auto, PC) wat je niet uitgeeft aan luxe goederen spaar je op, zodat je wel die TV of auto kan kopen mocht het zover zijn. Is vrij goed uit te rekenen, wat je per maand moet opsparen als je om de 10 jaar een auto van 10.000 euro koopt en een om de 15 jaar een tv van 800 eu.

Antwoorden (1)

Is het jullie eigen zaak of hebben jullie een vof.
Wanneer het jullie eigen zaak is, bepaal je zelf wat je iedere maand uitbetaald wilt hebben. Dat kan de ene maand meer en de andere maand minder zijn, hangt af van de inkomsten en winst. Je kunt veel inkomsten hebben en toch weinig winst. Met een eigen bedrijf is je inkomen nooit zeker, want het bedrijf moet voldoende achter de hand houden, want je leveranciers willen betaald hebben en de belastingdienst wil ook geld zien.
Heb je een vof, dan spreek je niet van salaris, maar van verschotten. Met je vennoot overleg je wat de maandelijkse verschotten (voorschotten) zullen zijn. Blijkt aan het einde van het jaar dat jullie teveel hebben opgenomen, dient het teveel weer teruggegeven te worden aan de vof.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad een VOF. Maar hoe wordt bepaald of er teveel is opgenomen? Wij zijn man en vrouw en trekken niet meer uit de VOF dan nodig om te kunnen blijven wonen, eten en (normale) leuke dingen te doen. Wij zijn erg voorzichtig en beginnend ondernemer. De winkel hebben wij overgenomen en hebben dus al een mooie klanten groep.
teusvh
7 jaar geleden
Als het vermogen van de VOF achteruit gaat heb je er te veel uitgehaald. Je ondernemersvergoeding moet betaald kunnen worden van de winst (na afschrijvingen, belastingen, noodzakelijke investeringen en zo), zo nee dan boer je achteruit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een eigen bedrijf hebt, zul je altijd de tering naar de nering moeten zetten.
Ik begrijp dat jij en je vrouw samen de vof hebben (er zit dus geen buitenstaander in?). Vof's met vrienden of kennissen gaan meestal ten onder omdat er ruzie tussen de vennoten ontstaat en vaak draait die ruzie om geld (de ene vennoot is zuinig en de ander heeft een te ruime broek aan).
Hoe dan ook, het is voor een ander heel moeilijk te berekenen wat jullie je per maand moeten uitbetalen, want ik weet niet of jullie gewend zijn sober te leven of in luxe. Zorg dat je een goede boekhouder hebt, btw-aangifte kun je zelf doen, daar zijn goede programma's voor. Ga eerst berekenen wat jullie aan vaste lasten maandelijks kwijt zijn (hypotheek, ziektekosten, belastingen, levensonderhoud etc. etc).
Het is een voorbeeld, maar laten we even uitgaan van € 2000,- per maand en dat jullie daarmee alles kunnen betalen. Koffie, thee etc. is aftrekbaar als kantinekosten en zo zijn er nog meer dingen, dat kan je boekhouder je allemaal vertellen. Betaal jezelf en je vrouw dan ieder € 1000,- per maand uit. Zorg dat je zoveel mogelijk vermogen in je bedrijf krijgt (en houdt), daar pluk je later de vruchten van. Misschien hebben jullie beiden in loondienst gewerkt voor een x-bedrag, ga dan niet datzelfde bedrag aan jullie beiden uitbetalen, want dan loopt je liquiditeit wellicht achteruit. Zorg dat je je nu niet rijk gaat rekenen, omdat je bedrijf goed loopt en er genoeg binnenkomt, want dan red je het niet. Wat er iedere maand binnenkomt is nog niet van jou. Overleg ook eventueel met je boekhouder of het verstandig is de inkomstenbelasting per maand i.p.v. per kwartaal te gaan betalen, dan verdeel je het een beetje.
Die bontjas voor je vrouw en de nieuwe Range Rover voor jou komen later wel een keer, probeer nu zo zuinig mogelijk te leven.
Het is niet ongebruikelijk bij een vof tussen echtgenoten, dat één van beide in de opstartfase er een parttime baan bij heeft (als extra buffer). Je hoeft dan minder uit het bedrijf te trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijke uitleg, hier kunnen we wat mee.
Dank allemaal!