Binnenkort waarschijnlijk ww maar....ik ben ook part time ondernemer, hoe nu?

Hallo,

Ik ga een dezer dagen parttime ondernemen naast mijn huidige dienstverband (24 uur bij uitzendbureau). Nu is mijn werkgever helaas in diep water terecht gekomen waardoor ik binnen een half jaar waarschijnlijk op straat sta. Daar ik dan reeds al part time aan het ondernemen ben, hoe gaat dat dan? Krijg ik wel ww voor de 24 uur die ik bij een baas heb gewerkt (en uiteraard, moet ik ook solliciteren voor hetzelfde aantal uren wat ik van plan ben).
Een dik loon van mijn Eigen onderneming zit er nog niet in...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

"Mijn WW-uitkering is gestart op of na 1 juli 2015

Sinds 1 juli 2015 is de manier waarop wij uw WW-uitkering berekenen veranderd. Dit geldt voor mensen die op of na 1 juli werkloos zijn geworden. Op basis van uw gewerkte uren berekenen wij een zogenoemd ‘fictief inkomen’ per maand. Dit is niet het inkomen dat u die maand heeft verdiend, maar het is een berekening.
Hoe berekent UWV het ‘fictieve inkomen’?

Het fictieve inkomen berekenen wij als volgt:

    Wij rekenen het dagloon dat u in loondienst verdiende om naar een bedrag per uur. Het dagloon vindt u in de brief met de beslissing over uw WW-aanvraag.
    De uitkomst daarvan vermenigvuldigen we met het aantal uren dat u als zelfstandige per maand werkt en waarvoor u dus niet verzekerd bent voor de WW.

Dit fictieve inkomen trekken wij blijvend van uw WW-uitkering af. Als u (tijdelijk) minder uren werkt als zelfstandige, gaat uw WW-uitkering dus niet omhoog.
Voorbeeld: fictief inkomen

U werkte 40 uur per week en u bent volledig ontslagen. Uw dagloon is € 180. Als u gemiddeld 8 uur per dag werkte, is uw uurloon € 180 : 8 = € 22,50.
Tijdens uw WW-uitkering besteedt u 80 uur per maand aan uw eigen bedrijf. 80 x € 22,50 = € 1.800. Dat is het fictieve bruto-inkomen dat u verdient met uw eigen bedrijf. Wij verrekenen 70% van dit bedrag blijvend met uw WW-uitkering.

Blijf solliciteren

Start u uw eigen bedrijf met urenkorting? Dan moet u voor de uren waarvoor u nog WW ontvangt, blijven solliciteren. Uw WW-uitkering stopt als uw inkomsten uit werk of uw eigen bedrijf per maand hoger zijn dan 87,5% van uw WW-maandloon."

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk verder aan de toestemming vooraf, van het UWV, doe alles in overleg met hen.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in jouw voorbeeld wordt er van uit gegaan dat iemand recht had op 40 uur WW. En daarna een paar uur als zelfstandige werkt. vraagsteller heeft echter een baan van 24 uur, werkt daarnaast als zelfstandige, en blijft dit doen als ze haar baan kwijtraakt. Dus ze heeft recht op 24 uur WW, en moet voor 24 uur solliciteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het antwoord van Computoon klopt helemaal.De link in de bron werkt niet meer. Actuele informatie vind je hier: bit.ly/1OBukIi Petra
UWV Webcare