Is het verstandig om een incassobureau in te schakelen?

Laten we zeggen ik heb een debiteur die niet zijn facturen kan of wil betalen. Zout het dan verstandig zijn als ik een incassobureau in ga schakelen? Wat zou een andere optie zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een incassobureau kost geld. Het bureau zal die kosten proberen te verhalen op de wanbetaler maar als dat niet lukt, moet je nog wel het bureau betalen. Je zou ervoor kunnen kiezen om alleen grotere vorderingen over te dragen (en het verlies van kleine zelf te nemen), maar als dit bij klanten bekend wordt, zal het aantal wanbetalers toenemen.

Dus ja, vaak is het verstandig. Een alternatief is een gerechtsdeurwaarder of advocaat. Juridisch zijn ze 'sterker' maar ook duurder.

Het beste is natuurlijk de kans op wanbetaling zo klein mogelijk te maken. Bijv. door uitsluitend te leveren bij vooruitbetaling of onder rembours. Door korte betaaltermijnen te hanteren en meteen te gaan 'manen' als die termijn is verstreken. Door meteen te bellen als ook de betaaltermijn van de maning voorbij is. Door vooraf een kredietwaardigheidsonderzoek te doen. Door niet meer te leveren tot de betaling van de vorige levering binnen is. Door zelf een perfecte service te bieden en geen incassotraject in te zetten als een klant om een gerechtvaardigde reden niet op tijd betaalt.

Een wanbetaler is geen klant maar een kostenpost. Gedraag je bij onterecht niet tijdig betalen als een pitbull die niet loslaat voor het geld binnen is. Waarschijnlijk komt die klant dan niet meer terug maar gaat hij bij je concurrent verder als wanbetaler.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ook een optie: het logo van een incassobureau gebruiken bij de correspondentie. In dat geval stuur je als ondernemer zelf de aanmaning op het briefpapier van het incassobureau, de zg. 'profit letter'.
http://www.nda-incasso.nl/sommeren-of-aanmanen-op-het-briefpapier-van-de-gerechtsdeurwaarder/