Hoe kan het dat sommige mensen extreem succesvol zijn in het bedrijfsleven als het aankomt op deals sluiten?

Is dit een soort aangeboren instinct of is dit voornamelijk aangeleerd? In mijn omgeving ken ik mensen die overal een slaatje uit kunnen slaan en winst maken uit niets. Is dit grotendeels aangeleerd of ligt het aan een soort aangeboren talent of instinct dat iemand bezit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ik denk je er aanleg voor moet hebben. Zoiets aanleren lijkt me lastig. Het lijkt bij dat soort mensen echt vanzelf te gaan. Ik ken het :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch is het vaak wel beiden. Mensen die het "aangeboren" hebben lopen op een moment toch tegen een muur aan als ze niet ook iets bij leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gehaaid is gehaaid. een vorm van plezier in de andere te slim af te zijn , goede timing en bluf en haai.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de meeste gevallen verkopen deze mensen ook niet direct bij de eerste salesbaan, echter leren zij wel van de gemaakte fouten en kan het in een later stadium als natuurlijk gedrag overkomen! Het heeft ook met uitstraling en aantrekkingskracht te maken, verkopen is gunnen! Het moet je dus gegunt worden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een aantal eigenschappen zijn hiervoor belangrijk:

- ervarenheid op het betreffende vakgebied (aangeleerd)
- inzicht in sociale verhoudingen (aangeboren, aangeleerd)
- een sterk vermogen tot analyseren (aangeboren)
- oog hebben voor gemeenschappeljke belangen (aangeboren, aangeleerd)
- mensenkennis (aangeleerd)
- goed kunnen luisteren (aangeleerd, aangeboren)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een deal sluiten is niets anders dan een equilibrium vinden dat voor beide partijen acceptabel is. Een sales sluit niet alleen een deal de inkoper krijgt ook zijn zin.

In mijn ogen bestaat er geen gun effect dat niet gecreëerd kan worden door goede voorbereiding, vakkennis, aandacht, interesse etc.
Iemand irritant en/of arrogant vinden bestaat daarentegen wel degelijk. En het is iets waar mensen geen moeite voor hoeven te doen:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook al ontwikkelen sommige mensen van jongsaf deze vaardigheid, toch is goed kunnen onderhandelen een vaardigheid die ook als volwassene nog aangeleerd kan worden.
Maar evenzo belangrijk is jouw identiteit en jouw overtuiging dat je het KAN. En wat zeker helpt is er PLEZIER in hebben.