Moet ik mijn auto overschrijven op naam van mijn bedrijf of kan de auto op mijn eigen naam blijven staan omdat het een eenmanszaak betreft?

Ik heb sinds februari een eenmanszaak. Nu wil ik mijn prive auto op de balans van de zaak zetten (ik gebruik de auto zowel zakelijk als prive waardoor ik ook bijtelling moet betalen). Moet ik mijn auto overschrijven op naam van mijn bedrijf of kan de auto op mijn eigen naam blijven staan omdat het een eenmanszaak betreft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/fiscale-zaken/auto-op-de-zaak-of-prive
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let op je bij telling gaat je niet bevallen . Dus je hebt je auto al gekocht zelf betaald en dan over de nieuw prijs de bijtelling betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort Mijn auto is 16 jaar en heeft nog een waarde van zo'n 1000 euro. Dus dan betaal 35% bijtelling over de dagwaarde.

Antwoorden (1)

Het is niet mogelijk om een auto op naam van een eenmanszaak te zetten. Je zet hem op naam van jezelf en kiest bij de belastingaangifte of je hem zakelijk als zakelijke aankoop (dus op de balans) aan gaat geven of niet.

Bij de keuze zakelijk of privé geldt dat het keuzemoment = moment van aankoop. Eenmaal gekozen kun je niet zo maar veranderen. Voor zowel de IB als de BTW mag je kiezen.