Mag je een (profit) onderneming starten met vrijwilligers?

Een goede kennis van mij opent binnenkort een grote (concept) store hier in de stad. De deal is dat ik 3 maanden bij haar op vrijwillige basis ga werken met de intentie om mij ( en nog een aantall anderen) daarna in dienst te nemen. (Ze moet immers eerst verdienen voordat ze personeel kan betalen) Voor mij een prima manier om uit de (WW) uitkering te komen. Echter voor het UWV voldoet zij (haar bedrijf) niet aan de eisen van vrijwilligers. Dus zou ik het officeel niet mogen doen.
En ze voldoet niet aan de eisen van de Gemeente die een verzekering voor alle vrijwilligers van deze gemeente heeft afgesloten omdat het bedrijf niet het maatschappelijk belang dient. Maar we moeten echter een beetje creatief zijn in deze tijd om aan een baan te komen......wordt dit vaker gedaan en zi ja hoe gaat dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet. Werken voor een onderneming past niet binnen de fiscale regels van de vrijwilligersregeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aan werknemers moet minimaal het wettelijk minimumloon worden betaald, naar rato van de gewerkte tijd. Bovendien heeft de werkgever bijv. een loondoorbetalingsplicht bij ziekte en is hij in principe aansprakelijk bij bedrijfsongevallen.

(Bedenk: als dit wel zou zijn toegestaan, ontstaat concurrentievervalsing. Maar dat staat er even los van .)

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie de reactie van Ronron, daar vind je enkele criteria voor vrijwilligerswerk.
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus, klopt allemaal, maar als je het nu eens een stageplek noemt, dan mag het toch wel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wat een goed idee crea, (je heet niet voor niets zo zeker......?)
. ik vind het vreemd dat dit concurrentievervalsing is.....deze ondernemer is bereid om na 3 mnd, "vrijwillig meedraaien" totdat er geld verdient is om 3 werkloze mensen in dienst te nemen. Ze heeft zelf al maanden (sinds alle voorbereidingen) geen inkomen en betaald alles uit eigen spaarpot. ze kan nu gewoonweg nog geen personeel in dienst nemen.....
Computoon
8 jaar geleden
@ crea: het "etiket" is niet relevant. Het gaat om hoe de arbeidsrelatie werkelijk is.
@ Lienke: het probleem dat er vooralsnog te weinig geld is om werknemers te betalen, kan niet op de werknemers afgewenteld worden. Dat probleem kan bijv. opgelost worden met een bankkrediet of iets dergelijks.
Computoon
8 jaar geleden
Ik schreef "concurrentievervalsing" omdat het werken met "vrijwilligers" een oneerlijke handelwijze is waardoor je een product of dienst tegen een veel lagere prijs kunt aanbieden dan collega-ondernemers die personeel in loondienst hebben.
Als er sprake is van een gezagsverhouding en de verplichting om persoonlijk gedurende bepaalde duur arbeid te verrichten dan is er gewoon sprake van en dienstverband en moet er loon worden betaald.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ok dank computoon voor al je inspanningen. Ik begrijp het en ik ben op zoek naar een creatieve legale oplossing.