Als ik door de inkomstenbelasting niet als ondernemer word gezien. Moet ik dan wel inkomstenbelasting betalen?

Ik heb een klein bedrijf met een 4 a 500 euro inkomsten per maand. Ik geef btw door en ik vraag me af of ik inkomstenbelasting moet betalen als ik voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer word gezien.

Als ik wel belasting moet betalen, betekent het dan dat ik iets van 36,25 procent moet betalen over al het inkomen dat ik dit jaar heb gekregen? Ik krijg immers geen heffingskortingen wanneer ik niet als ondernemer word gezien.

Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ja, je moet inkomstenbelasting betalen over alles wat inkomen is.

Maar je kunt natuurlijk kosten aftrekken, en je hebt recht op diverse heffingskortingen, zoals de algemene heffingskorting die voor iedereen geldt.
8 jaar geleden
Nee, niet per se. Voor de inkomstenbelasting moet er een bron van inkomen zijn. Dat houdt: deelname aan het economisch verkeer, waarbij voordeel wordt beoogd en redelijkerwijs te verwachten valt.

Stel je koopt een oude auto voor 1.000,- maar omdat je toevallig een goede koop hebt gedaan kun je hem een jaar later kwijt voor 2.000,-. Is die 1.000,- winst belast als winst of resultaat uit overige werkzaamheden? Nee, want je hebt het voordeel niet beoogd en het was op het moment van aankoop niet te verwachten. Waarschijnlijk heb je op de auto’s die je er voor had afgeschreven en dat bedrag trek je immers ook niet af van je aangifte.

Maar wat als je weet waar je op moet letten en met enige regelmaat verdien je 1.000,- door een auto te kopen en vervolgens te verkopen? Dan kan wel gesteld worden dat je het voordeel van te voren beoogd en verwacht, dus ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting (overigens ook voor de btw, dit ben je al veel sneller).

Kortom, het hangt af van de situatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
400 a 500 euro per maand lijkt me toch een significant voordeel (weet niet of dit bijvoorbeeld naast en normale baan is, of er meerdere opdrachtgevers zijn en of je ook een ondernemersrisico hebt omdat je investeringen hebt gedaan of een debiteurenrisico hebt?). Je kan achteraf (na afloop van het jaar) ook nog een keer verzoeken bij de Belastingdienst om je als ondernemer aan te merken. Scheelt je sowieso 14% MKB-winstvrijstelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gesteld: u wordt door de Belastingdienst niet als ondernemer gezien. U bent dan resultaatgenieter. Dit inkomen heet Resultaat Overige Werkzaamheden. (ROW) Als er geen andere inkomsten zijn is tot € 6350 inkomen belastingvrij. Dat komt door de heffingskortingen: de algemene heffingskorting van € 2203 en nog wat arbeidskorting.

Als u ook ander inkomen heeft en uw totale inkomen is niet hoger dan zo'n € 20.000 betaalt u over het inkomen boven € 6350 - 36,5% belasting.
Daarnaast krijgt u over de inkomsten ROW nog een aanslag Zorgverzekeringswet. Die bedraagt 4,85% van het ROW.
fisbel