hoe kan ik iemand betalen voor kleine werkzaamheden?

Wij hebben een BV, waarvoor wij soms studenten inhuren om voor ons te flyeren. Ook werken een paar sportcoaches een paar uur week bij ons om sportlessen te geven. Dit doen zij echter niet beroepsmatig, maar uit hobby. Zij hebben daarnaast nog een baan of studeren nog. Wij willen deze personen betalen, zonder dat er sprake is van een dienstbetrekking, maar de betalingen registreren via het IB47 formulier. Is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Het IB47-formulier is te gebruiken om betalingen vast te leggen aan mensen die niet in dienstbetrekking zijn maar ook geen ondernemer zijn.

Het formulier is het probleem niet. De vraag die beantwoord moet worden is of sprake van een dienstbetrekking. In dat geval moeten deze mensen gewoon 'verloond' worden en moet minimaal het minimumloon (vakantiegeld, enz. ) worden betaald, uiteraard naar rato van de gewerkte tijd.

De criteria om dat te beoordelen:
Ben je een arbeidsovereenkomst met hen overeengekomen (kan een 0-urencontract zijn maar ook een mondelinge afspraak om wekelijks vast enkele uren voor je te werken tegen een afgesproken vergoeding)?
Zijn ze verplicht om het werk persoonlijk te verrichten (of kunnen ze zich naar eigen keus door een ander laten vervangen, net als krantenbezorgers. Die hebben geen dienstverband. Ze kunnen ook 'hulptroepen' inzetten om het werk sneller gedaan te krijgen.)
Is er sprake van een gezagsverhouding? (Geef jij aanwijzingen en voorschriften over de manier waarop het werk moet worden uitgevoerd en moeten die verplicht
worden opgevolgd? Of mogen ze dat zelf bepalen?

Dienstverband (of fictief dienstverband) wordt nogal vlug aangenomen door de Belastingdienst en het heeft kostbare gevolgen als je hierin vergist. Het gaat er dan niet om hoe je de afspraak hebt genoemd maar hoe de situatie werkelijk in elkaar steekt. Bij twijfel: juridisch laten toetsen.

Als 100% duidelijk is dat geen sprake is van een dienstverband kun je dat formulier inderdaad gebruiken voor betalingen aan deze mensen om die door te geven aan de Belastingdienst. Uiteraard moeten de betrokkenen deze bedragen doorgeven aan de Belastingdienst maar daar heb je zelf niets mee van doen. Het is wel handig ze daarop te attenderen.

Toegevoegd na 4 uur:
Als voorbeelden van betalingen die met een IB47-formulier kunnen worden opgegeven noemt de Belastingdienst die aan:
- freelancers voor schoonmaken, onderhoud, verbouwingen en andere klusjes;
- sprekers en auteurs;
- deelnemers aan medische proeven.

Het tijdvak waarin het werk heeft plaatsgevonden moet ook voor iedere persoon op het formulier worden ingevuld.
Computoon
8 jaar geleden
Als aanvulling, het ib 47 moet je als ondernemer insturen naar de fiscus. Het is hier bij dan verstandig een kopie in je administratie te bewaren en een kopie aan de ontvanger te geven.

Succes.

DMQ administratie & advies
Gespecialiseerd in startersbegeleiding
www.dmq-aa.nl