Waarom zou ik voorbelasting invullen als ik voor het fiscale jaar toch al onder de kleine ondernemersregelings grens zit van €1385 aan BTW?

Dan krijg ik toch alleen maar minder terug? Stel mijn omzetbelasting voor het gehele jaar is €1200, waarom zou ik daar dan voorbelasting van €200 aan aangekochte spullen van aftrekken? Dan krijg ik toch maar 1000 terug in plaats van 1200?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

3 redenen:

1) het is voordeliger om van voorbelasting gebruik te maken: de voorbelasting krijg je volledig terug, terwijl je de KOR bij je winst op moet tellen en daarover IB afdraagt.

2) omdat je niet in de toekomst kunt kijken: je weet pas jaarlijks achteraf definitief of je van de KOR gebruik kunt maken.
Bijvoorbeeld als je meer terug krijgt aan betaalde btw dan aan ontvangen btw: dan gebruik je de KOR niet. Of als je uiteindelijk meer btw omzet maakt dan verwacht en je boven de KOR grenzen uitkomt.

3)omdat je periodieke BTW aangifte dan klopt, en je niet alles in Q4 hoeft te gaan verrekenen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Toevoeging ad 1 en 3: besef wel goed dat KOR altijd over het saldo van te ontvangen en af te dragen btw berekend wordt. Bij uiteindelijk toepassen KOR, heb je dus ook geen vooraftrek, en zul je eventuele reeds genoten vooraftrek moeten terugbetalen / wordt verrekend met de KOR.

Weet je dus op voorhand al (bijna) zeker dat het BTW saldo over heel 2015 onder de KOR grenzen valt, dan doe je er verstandig aan om de vooraftrek NIET toe te passen