mag je een Nederlands blog maken die dezelfde naam en onderwerp heeft als een Engelstalige?

Ik wil graag een blog starten. Heb een mooie naam en een mooi .nl domeinnaam gevonden. Er bestaat echter al een Engelstalig blog over hetzelfde onderwerp en met dezelfde domeinnaam, maar dan met de extensie .com. Het staat echter niet als merk geregistreerd in de EU zover ik kon vinden. Mag ik dan gewoon een Nederlandstalig blog met dezelfde naam starten? Ook als ik er op een gegeven moment wat geld mee ga verdienen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Misschien kan de Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland (SIDN) je (ook) helpen met een antwoord op deze vraag: zie (voor contactgegevens) de website www.sidn.nl.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou dan toch contact opnemen met die site, aangezien je zelf zegt later geld ermee te willen verdienen. Mocht dit niet zo zijn, dan had ik op jou site "non-profit" gezet en was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest, gezien het merk niet echt geregistreerd staat. ;)

Antwoorden (1)

In principe kun je elke domeinnaam kopen icm met een .org/.com/.nl/.net . Als ze nog vrij zijn, kun en mag je ze kopen. (Kun je simpel checken op bijvoorbeeld www.mijndomein.nl).

Betreffend bedrijf heeft ook gewoon de mogelijkheid om zelf deze domeinnaam (+.nl) aan te kopen. Kiezen zij ervoor om deze niet te kopen? Dan zijn ze dus vrij voor anderen.

Het is niet slim om verder letterlijk dingen te vertalen en op jouw website te zetten. Zorg ervoor dat het jouw eigen verhaal is, volledig uniek geschreven.

Ondanks dat de domeinnaam hetzelfde is, zal jouw website er heel anders uit zien. Je kiest jouw eigen layout, en daarnaast maak je zelf de tekst. Dit is volkomen legaal.

Ik denk wel dat als je echt een eigen bedrijf begint, het iets anders ligt, als je ook echt dezelfde naam voor jouw bedrijf maakt. Maar je kunt natuurlijk altijd iets toevoegen aan een (bedrijfs)naam.