Hoe ziet een balans eruit voor (indeling activa/passiva) een reclamebureautje (freelance)?

Beste lezer,

Ik werk FT bij een werkgever maar daarnaast heb ik een eigen reclamebureautje waar ik zoal websites ontwerp en realiseer, registreer domeinnamen en host websites, ontwerp drukwerk en zorg voor de bemiddeling van het drukwerk, optimaliseer SEO/SEA websites e.d.

Nu is mijn vraag, welke gegevens zet ik waar in de balans?
Denk bijvoorbeeld aan domeinnamen die ik voor mezelf (in eerste instantie) heb geregistreerd (is dit voorraad/inkoop is , dus op activa?) en als ik deze domeinnamen+hosting jaarlijks doorbelast aan de klant (dan op passiva omdat dit omzet is?)

wie o wie kan mij in 'vrij' eenvoudige termen mij een antwoord geven?
Eventueel kan ik mijn gebruikte categorieen posten zoals:

-inkoop/registreer domeinnaam - activa?
-belast domeinnaam aan klant - passiva?
-domeinnaam voor mezelf - activa?
...

Ieder geval bedankt voor jullie tijd!

Kevin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
ronron1212
9 jaar geleden
Als je dat niet weet is dat lastig uit te leggen. Er staat meer op de balans dan wat jij even noemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste RonRon1212, Ja ik heb een balans nodig om inkomstenbelasting in te vullen... ik kom een mooi plaatje tegen:
http://marlouavans.weebly.com/uploads/2/0/2/5/20254119/6431715.jpg?385 Hier staat het aardig uitgelegd, alleen ik zou dus wat dingen willen weten wat betreft het op de balans zetten van o.a. -inkoop/registreer domeinnaam - activa?
-belast domeinnaam aan klant - passiva?
-domeinnaam voor mezelf - activa?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoveel mutaties heb ik niet (20 facturen) en zo'n 20 inkoop facturen
ronron1212
9 jaar geleden
Dat zijn kosten en geen balans posten behalve als ze nog niet betaald zijn dan zijn het op de balans crediteuren of nog te betalen posten. Dat plaatje van je balans is alleen maar een indeling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja het gaat erom dat ik straks 'vrij eenvoudig' mijn IB voor ondernemers in kan vullen:
voorbeelden die ik tegenkwam
http://bit.ly/1JB2tpE
http://bit.ly/1HvOior http://bit.ly/1ONSIGe
ronron1212
9 jaar geleden
Ik weet alles hiervan al die voorbeelden heb ik niet nodig.
Jij moet gewoon eerst boekhouden leren en dan kan je dit doen. Zomaar even een uitleg gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee dat begrijp ik :)
maar als je de kern van mijn vraag bekijkt...
in welke kolom activa/passiva dien ik de door te belasten domeinnamen in (passiva) en eigen domeinnamen en hosting in activa? Ieder geval bedankt voor het meedenken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat RonRon al zegt je zal de basis kennis van boekhouden moeten leren zo even uit leggen gaat natuurlijk niet. maar de kosten van je eigen domeinnaam zijn onkosten, maar als je kosten maakt voor de domeinnaam van een klant is het inkoop.
ronron1212
9 jaar geleden
Monaliza
Het domein is een bezit de kosten daarvoor gemaakt zitten in de kosten.
ronron1212
9 jaar geleden
xlscarr bezittingen staan deb dus links schulden en het eigenvermogen rechts. Let op een balans sluit aan beide zijden met een gelijk totaal.

Antwoorden (1)

De balans is een overzicht van bezittingen en schulden. Als bezitting vermeld je zaken die een bepaalde waarde hebben en meer dan éénmalig gebruikt kunnen worden. Met een bepaalde waarde moet je denken aan een investering van meer dan € 450,-. Het zijn ook zaken die je aan derden kunt verkopen. Dus geen abonnementsgelden of bijdragen aan derden om een website in de lucht te houden. Abonnementsgelden e.d. zijn gewoon kosten die direct op de omzet in mindering gebracht kunnen worden.
Schulden spreekt voor zich. Enerzijds het eigen vermogen (geld wat je zelf in het bedrijf stopt) anderzijds rekeningen die je op 31 december van een jaar nog moet betalen.
Maar zoals andere reacties hiervoor : probeer eerst wat basiskennis boekhouden op te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
tevens op de balans onder de activa de nog te ontvangen bedragen, kas bank enz $50 euro is geen verplichting dat gaat echt om grotere bedragen. Crediteuren leningen enz aan de passiva kant het is dus nog iets meer en kan ook veel meer zijn dan jij vermeld. Kosten zijn geen opbrengsten beide staan in de winst en verliesrekening en worden niet van elkaar afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad: kasgeld, banktegoed: activa. Rood staan bij de bank: is een schuld. Kosten zijn inderdaad geen opbrengsten, maar worden wel van elkaar afgetrokken om de winst te bepalen.
ronron1212
9 jaar geleden
Na dat ze in de kosten en de opbrengsten zijn geboekt en niet rechtstreeks @tbrewer