Ik woon nog bij mijn ouders in die een uitkering hebben, als ik nu een bedrijf start, kan dit problemen opleveren voor mijn ouders ?

mijn ouders hebben momenteel een uitkering, maar als ik zelf een bedrijf begin en nog bij hun in huis woon. Kan dit dan problemen opleveren met de uitkering van mijn ouders ?

Toegevoegd na 11 minuten:
En mijn moeder zit in de bijstand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.8K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
geweldig dat je op die manier je ouders kunt helpen!

Antwoorden (3)

Nee, bij de hoogte van bijvoorbeeld WW-uitkering wordt niet gekeken naar eigen vermogen, het inkomen van andere gezinsleden etc
Mogelijk dat het bij andere uitkeringen anders is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Info voor mensen met een bijstandsuitkering :

Eigen inkomsten
Heeft u (samen met uw partner) een inkomen onder bijstandsniveau, dan vult de gemeente dit aan tot de uitkeringsnorm die voor u geldt. Inkomsten van uzelf en uw eventuele echtgenoot/partner moet u daarom opgeven aan de gemeente. Het gaat hierbij om alle soorten inkomsten, zie hiervoor het kopje "wat zijn inkomsten?"
Uw uitkering is een aanvulling op het inkomen dat u zelf kunt verwerven. Kinderbijslag, kindertoeslag, zorgtoeslag en huurtoeslag worden niet als inkomsten beschouwd. Mocht u geen of onjuiste informatie verschaffen over uw inkomsten, dan is er sprake van fraude.

Inkomsten van uw inwonende kind
Het inkomen van inwonende kinderen tot 21 jaar blijft in principe buiten beschouwing. Dit geldt niet voor eventuele alimentatie die u ontvangt ten behoeve van uw kinderen jonger dan 18 jaar. Inwonende kinderen vanaf 21 jaar kunnen als medebewoner beschouwd worden. Als hun inkomsten boven een bepaald normbedrag uitkomen, dan wordt hiermee rekening gehouden bij de bepaling van uw bijstandsnorm. Op dat moment wordt verwacht dat u de woonlasten met hen kunt delen. Uw bijstandsnorm wordt daarop afgestemd. Neem voor meer informatie contact op met de gemeente.

Dus afhankelijk van je leeftijd wordt je gezien al medebewoner en geldt er een normbedrag dat je mag verdienen.
9 jaar geleden
Ook kan jouw inkomen van invloed zijn op de huurtoeslag die je ouders eventueel ontvangen. Verder kan hun jaarlijkse huurverhoging hoger uit gaan vallen. Al deze info kun je uitgebreid lezen op de site van de Belastingdienst.