Kun je BTW terugvorderen van verzendkosten van zakelijke aankopen?

Het betreft hier de verzendkosten die ik heb moeten betalen voor de ínkoop van mijn producten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Importeert u goederen naar Nederland vanuit een ander EU-land (intracommunautaire verwerving)? Dan berekent u de btw over het bedrag dat de leverancier aan u in rekening brengt. het gaat dus om het totaalbedrag. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke.

Importeert u goederen naar Nederland vanuit een niet-EU-land? Dan wordt de btw berekend door de Douane.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
De vraag is of hij ze mag aftrekken niet wie ze berekend
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alpha, je hebt het over de particuliere site van de belastingdienst. Het betreft hier een zakelijke transactie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alpha, ik zie nergens vermeld staan dat het een levering uit het buitenland betreft.
ronron1212
9 jaar geleden
Het gaat alleen maar om de vraag of de btw terug te vorderen is over verzendkosten niet meer en niet minder.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
@ ronron: ja, de btw van de verzendkosten mogen dus ook afgetrokken worden.
@ronnievie. als link is de site van de belastingdienst te zien. je kan vanaf het hoofdscherm doorklikken naar "zakelijk".
Als het gewoon een product vanuit Nederland betreft, dan komt dit dus ook van binnen de EU.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat was dus ook de vraag mag je btw van verzendkosten aftrekken en verder niets.
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
De richtlijnen hier op de site zijn dat je niet met alleen ja of nee mag antwoorden. Bovendien is wat extra informatie sowieso nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alpha. Voor de belastingdienst is er wel degelijk verschil tussen "binnen eu" en binnen Nederland! (Maar heeft niks met de vraag te maken)
Ja, over de verzendkosten wordt ook BTW berekend, dus de BTW kun je als voordruk opvoeren.