Ik wil chinese electronica importeren en verkopen in een webshop, aan welke wetten en eisen moet ik voldoen?

Ik wil 1 product bestellen uit China en dat in een webshop met slechts 1 product gaan verkopen. Ik geloof dat tientallen zo niet honderden ondernemers door deze molen zijn gegaan. Waar moet ik aan denken, zodat ik bij wijze van spreken volgende maand al kan starten met de verkoop. Via de leverancier zijn de verzendkosten gratis. Dus transport is geen probleem. Hoop snel van jullie te horen. Groeten Rob

Toegevoegd na 5 uur:
Hoop dat iemand kaas heeft gegeten van het importeren van electronica uit China en de verkoop daarvan binnen Nederland. Ben opzoek naar een overzichtelijk stappenplan wat ik kan afwerken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Antoni
9 jaar geleden
Ik raad je aan om te beginnen met een advertentie op websites als www.marktplaats.nl, www.speurders.nl en www.ebay.nl. Die eigen website kan je altijd nog maken als je verkoop goed loopt. Voor het starten van een professioneel bedrijf kan je informatie vragen (en nog veel meer) bij de Kamer van Koophandel. Kijk op de website www.kvk.nl en ga ook langs bij een vestiging in jouw buurt voor meer informatie, interessante bijeenkomsten en handige cursussen voor startende ondernemers.
Utrecht
9 jaar geleden
Wie is je Chinese leverancier?
Kunnen wij daar ook rechtstreeks goedkoper bestellen ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bedankt Antoni, Ik bel maandag gelijk even met de kvk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@utrecht daar kan ik helaas niets over bekend maken ;) Maar misschien weet iemand specifiek wat ik in orde moet maken voor de import en verkoop van electronica. Er is zoveel informatie overal, maar mis een stappenplan wat ik kan afwerken, voordat ik start met de verkoop.
Antoni
9 jaar geleden
Ik vermoed dat de Kamer van Koophandel wel een soort stappenplan zal hebben. Overigens zal zo'n standaard stappenplan zelden helemaal worden gevolgd: iedere ondernemers komt weer andere specifieke problemen tegen. Zo'n stappenplan kan daarbij wel helpen.

Het beste antwoord

Belangrijkste wet en eis is dat je product deugdelijk is: jij bent als importeur verantwoordelijk voor de veiligheid van het product, en ook aansprakelijk voor de eventuele schade van een ondeugdelijk product.

Binnen de EU wordt jij als importeur gezien en gelijkgesteld aan de feitelijke fabrikant!

Zorg er dus voor dat je zeker weet dat je product deugdelijk is. En dat betekent:
* vertrouw niet blindelings op de CE markering van de fabrikant
* vraag om test/ keuringsrapporten, bij voorkeur van internationaal erkende instanties zoals TÜV
* controleer/verifieer de echtheid van deze certificaten /rapporten : dus neemt contact op met de uitgevende instantie
* overweeg ook zelf de producten te laten testen op veiligheid in NL (bijvoorbeeld bij TNO)
* kijk/vraag na of er voor jouw soort product nog aanvullende eisen zijn. O.a. bij elektrisch kinderspeelgoed is vaak een keuring in Nederland bij een door de Overheid aangewezen instantie vereist.
* wees op je hoede voor onaangekondigde wijzigingen van het productieproces en de gebruikte componenten: controleer dus iedere batch/zending goed.