Wat is het risico met van een te hoge kostprijs met betrekking tot het inkopen?

Hallo allemaal,

Ik ben met een onderzoek bezig met betrekking tot het inkoopproces.
Ik ben nu de risico's in kaart aan het brengen.
Het blijkt dat er binnen mijn bedrijf foutieve kostprijzen in omloop zijn.

Mijn vraag: Wat is het risico van een te lage kostprijs en wat is een risico van een te hoge kostprijs.
En dit dan met betrekking tot het inkoopproces.

Ik weet het, een lastige vraag, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ter verduidelijking,

Wij zijn een productiebedrijf, wij hebben geen idee wat de werkelijke kostprijs van de producten is die bij ons op voorraad liggen. Wij waarderen de producten dus op basis van 'niets'. Maar stel wij zouden de werkelijke kostprijs berekenen (dus de kostprijs die we eigenlijk zouden moeten gebruiken), wat voor risico's heeft dit dan wanneer deze hoger is of lager is.

En het betreft meer interne risico's. Een lagere gewaardeerde kostprijs dan werkelijk zal er natuurlijk toe leiden dat het budget minder snel zal worden bereikt. Dit zal vervolgens uit de nacalculatie blijken. Dit is een risico.

Ik ben op zoek naar nog meer van zo'n risico's.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (wij zijn overigens een onderneming die producten op maat produceert en verkoopt, wij werken op projectbasis!)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
ronron1212
9 jaar geleden
te lage kostprijs hoe bedoel je is die te laag berekend?
Een te hoge kostprijs geeft een concurrentie verlies dus dat je minder van het product gaat verkopen en mogelijk daardoor verlies gaat lijden.
Een te laag vastgestelde kostprijs lijdt ook tot minder winst of mogelijk tot verlies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ter verduidelijking, Wij zijn een productiebedrijf, wij hebben geen idee wat de werkelijke kostprijs van de producten is die bij ons op voorraad liggen. Wij waarderen de producten dus op basis van 'niets'. Maar stel wij zouden de werkelijke kostprijs berekenen (dus de kostprijs die we eigenlijk zouden moeten gebruiken), wat voor risico's heeft dit dan wanneer deze hoger is of lager is. En het betreft meer interne risico's. Een lagere gewaardeerde kostprijs dan werkelijk zal er natuurlijk toe leiden dat het budget minder snel zal worden bereikt. Dit zal vervolgens uit de nacalculatie blijken. Dit is een risico. Ik ben op zoek naar nog meer van zo'n risico's. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (wij zijn overigens een onderneming die producten op maat produceert en verkoopt, wij werken op projectbasis!)
ronron1212
9 jaar geleden
Als je de kostprijs niet juist berekend dan zal je winst heel klein of misschien wel nul of minder worden uiteindelijk faillissement.

Het beste antwoord

De kostprijs van iets wordt voor drie 'dingen' gebruikt:

* Het is de basis voor de verkoopprijs. Vóór je als productiebedrijf iets gaat verkopen, moet je weten wat het kost om product te maken. Daar tel je o.a. de gewenste winstopslag bij op en dan weet je of de theoretische verkoopprijs realistisch is. Zo niet (er zijn bijv. concurrenten die hetzelfde product veel goedkoper kunnen maken) moet je er uit bedrijfseconomisch oogpunt van afzien. Of kijken of je ergens kunt besparen op de kosten.

* Het is de basis voor de balanswaardering van het gereed product. Als je de producten voor een te laag bedrag op de balans zet, is ook je eigen vermogen te laag. Dan kun je de solvabiliteit (verhouding eigen vermogen/vreemd vermogen) niet meer goed berekenen. Ook financiële instellingen hebben interesse hierin.

* Zonder correcte kostprijs weet je niet of je efficiënt produceert. De bedoeling is dat je een voorcalculatie maakt (zoveel materialen tegen die prijs, zoveel werkuren tegen dat tarief enz.) en achteraf verschillen gaat opsporen en analyseren. Als je die informatie niet hebt, is het mogelijk dat je verspillingen niet bemerkt.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Harstikke bedankt, hier kan zeker wat mee