Waarom mag ik als freelancer werkend voor PGB-houders geen aparte reiskosten rekenen?

Op de SVB contracten voor freelancers die betaald worden uit PGB staat geen mogelijkheid om een reiskostenvergoeding af te spreken. Bij navraag bij de SVB zeggen zij: "De Belastingdienst heeft bepaald dat het niet is toegestaan om aan een freelancer een belastingvrije reiskostenvergoeding toe te kennen."
Ik moet de reiskosten in mijn uurtarief verrekenen. Maar uiteindelijk geef ik mijn hele omzet, inclusief reiskosten (ik factureerde tot nu toe gewoon 0,19 cent per km) gewoon op aan de Belastingdienst. Voor mij én de budgethouders is het veel duidelijker wanneer ik dat apart factureer. Mijn werk- en reistijden wisselen sterk.
Wat kan de reden zijn dat freelancers niet apart de reiskosten mogen factureren, terwijl dat in de overige PGB-contracten geen probleem is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Dat de modelovereenkomst er geen ruimte voor heeft, wil nog niet zeggen dat het niet mag. Het is wel minder gebruikelijk.

Een zelfstandige of freelancer moet bij de tariefstelling met van alles rekenen: een buffer bij ziekte, premie voor bedrijfs- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering en eventueel arbeidsongeschiktheids- en pensioenverzekering. Die zaken worden ook niet gespecificeerd op een factuur. De opdrachtgever hoeft ook niet te weten hoe jij exact aan je tarief komt.

In loondienst, of dat nu volledige loondienst is of de regeling dienstverlening aan huis, hoeft dat allemaal niet: bij ziekte loopt je loon door (6 weken bij regeling dienstverlening aan huis, 2 jaar bij volledige loondienst), je kunt gebruik maken van de collectieve aansprakelijkheidsverzekering van de SVB en hoeft zelf geen uren bij te houden.

Het uurtarief bestaat bij een zelfstandige dus sowieso uit meer componenten. Daarbij kunnen zij onkosten opvoeren als aftrekpost; iemand in loondienst kan dit niet. Een zelfstandige houdt dus zelf in het tarief al rekening met allerlei factoren, terwijl iemand in loondienst zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Die krijgt gewoon salaris, eventueel reiskostenvergoeding en hoeft zelf niets bij te houden. Voor een zelfstandige is het vaak gemakkelijker om één tarief te hanteren. Er kan dan ook geen discussie ontstaan met opdrachtgevers over de gemaakte kosten.

Maar je mág wel apart factureren: je mag zelf weten hoe jij je tarief samenstelt. Je moet wel de afspraken hierover opnemen in de overeenkomst. Dat moet altijd, maar als je dat niet doet kan de budgethouder de uitgaven niet verantwoorden aan het zorgkantoor. Uit het PGB mag 19 cent p/km of kosten van OV 2e klas vergoed worden. Die vergoeding tel je op bij je inkomsten en je betaalt daar inderdaad gewoon belasting over. Maar als freelancer mag je je onkosten al aftrekken. Dat is vrijwel altijd gunstiger omdat je dan de werkelijke kosten mag opvoeren.

Maar ik begrijp niet waarom je kosten zo wisselend zijn: woon-werkvervoer is meestal steeds hetzelfde. Reistijd mag niet betaald worden uit het PGB. Volgens mij kun je werk-werkvervoer, als je dus moet reizen om de budgethouder op verschillende plaatsen zorg te verlenen, niet apart specificeren. Dat zou je voor moeten leggen aan het zorgkantoor, maar in elk geval mag je uurtarief plus deze kosten niet hoger zijn dan het maximale uurtarief. Is het toch hoger, dan moet de budgethouder het verschil uit eigen middelen betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helaas, en ik heb het zwart op wit als antwoord van de SVB: ze staan niet toe dat ik in het contract een km vergoeding (gewoon de gangbare van 0,19 cent) afspreek. Ik wil geen reistijd vergoed hebben, maar wel de kilometers die dus nogal variëren. Ik verreken het nu met de uren, maar het is in mijn ogen een onzinnige regeling.
SVB zegt dat dit de afspraak is met de belastingdienst... Maar dat is een afspraak die nergens terug te vinden is...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat met de Belastingdienst is geregeld, is dat een freelancer of ZZP'er de reiskosten niet *belastingvrij* kan ontvangen. Dat hoeft ook niet, want zij kunnen de kosten al aftrekken. De meeste van mijn zorgverleners zijn in loondienst, maar ik heb twee ZZP'ers die allebei hun reiskoten apart declareren. De één met een eigen overeenkomst van opdracht (wel gebaseerd op de modelovereenkomsten) en de ander met de gewone freelance-overeenkomst. Maar wat heeft de SVB ermee te maken? Als je freelancer bent, doen zij de salarisadministratie niet. Het Zorgkantoor keurt een verantwoording voor woon-werkvervoer gewoon goed als het niet boven de 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten van het OV (2e klas) uit komt. Dan is het toch in orde? De ene loodgieter rekent ook aparte voorrijkosten terwijl de ander gewoon een hoger uurtarief rekent. Je mag zelf weten hoe ver je je factuur specificeert. Volgend jaar met het trekkingsrecht zou het kunnen dat het wel anders wordt als het gaat om zorg waarvoor de SVB dat volgend jaar gaat uitvoeren, maar daar is vooralsnog niet veel zinnigs over te zeggen omdat dat allemaal nog vrij onduidelijk is. Maar als het toch niet lukt: waarom dan niet gewoon het uurtarief inclusief rekenen? Wat is precies de reden dat het zo sterk wisselt? Wordt de zorg op verschillende locaties geleverd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik geef de zorg op wisselende locaties, en dan de ene keer een uurtje en de andere keer weer acht uur werken achter elkaar. Is moeilijk om een soort gemiddeld uurtarief inclusief reiskosten te berekenen, je wordt al snel te duur- of je schiet er zelf bij in. Trouwens, het is veel eerlijker om de reiskosten apart te factureren. Voorheen zette ik het er altijd los bij op de zorgcontracten hoor, ook dit jaar nog. Maar in verband met het trekkingsrecht moest ik nieuwe contracten ondertekenen in verband met het trekkingsrecht. Omdat de voorbeeldcontracten bij de SVB vandaan komen en een aantal cliënten ook bij de SVB terecht komt straks, vroeg ik de SVB maar eens waarom er geen optie voor reiskosten staat op de contracten voor freelancers. Hun antwoord is dat het niet mag! Afspraak met de Belastingdienst! Huh? Maar ja, de SVB gaat volgend jaar helemaal het trekkingsrecht verzorgen, en zij dreigen niet uit te betalen wanneer de contracten niet kloppen. En ik weet niet hoe precies ze zijn, maar ik zit niet te wachten op vertraging in uitbetalingen. Ik ben benieuwd, ik werk voor 5 budgethouders, en sommigen hebben gewoon hun 'oude' contract opgestuurd naar de SVB, inclusief mijn reiskostenafspraken van 0,19 cent/km.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef je de zorg voor één persoon op wisselende locaties, of bedoel je dat je cliënten op een verschillende afstand van jouw huis wonen? In het laatste geval zou je eventueel je tarieven kunnen differentiëren aan de hand van de reisafstand. Bijvoorbeeld door over de hele linie iets omhoog te gaan en verder een toeslag te hanteren voor mensen die verder 5 kilometer weg wonen, een wat hogere voor verder dan 10 km, etc. Ik begrijp dat het gaat om het trekkingsrecht; daarbij is inderdaad nog niet veel duidelijk en de SVB snapt er zelf de ballen van vrees ik. De budgethouders vragen ze om nieuwe contracten in te sturen die in moeten gaan op 1 januari 2015, waarmee eventueel opgebouwde rechten verloren gaan en wat dus ook niet zomaar mag. Ik heb ze gevraagd of ik dan de nu lopende overeenkomsten voor onbepaalde tijd eerst moet omzetten en dan nieuwe moet afsluiten (wat uiteraard ook niet zomaar kan) maar dat hoefde niet. Vervolgens vroeg ik hoe dit dan kon omdat je dan twee overeenkomsten naast elkaar had, maar dat was volgens hen "nu eenmaal onze werkwijze". Juridisch kan dit niet; het probleem is ook bekend bij Per Saldo, maar die kunnen er vooralsnog weinig mee omdat ook zij normaal gezien varen op de informatie van de SVB waar het gaat om arbeidsrecht en salarisadministratie. Wat dat betreft neem ik de SVB niet zo heel serieus meer op dit punt. Heb je één persoon gesproken, of nog eens teruggebeld om dubbel te checken? Niet zelden krijg je van een andere medewerker weer een heel ander verhaal, zeker als het gaat om zaken die horen bij de uitvoering van de toekomstige zorg. -Wordt vervolgd-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Vervolg op vorige reactie- Ik snap namelijk werkelijk niet waarom je het niet gewoon op je factuur kunt zetten. Desnoods noteer je geen afspraken over reiskosten op de overeenkomst en factureer je gewoon je normale uurtarief "inclusief reiskosten" en zet je de berekening erbij op de factuur. Het gaat erom dat de budgethouder het kan verantwoorden, en dat kan gewoon zolang de reiskostenvergoeding niet hoger is dan de afgesproken 19 cent de kilometer en het totale tarief niet boven het maximale uurtarief uit komt. Het enige wat de Belastingdienst daarmee te maken heeft is dat je het niet belastingvrij uitbetaald mag krijgen zoals bij een werknemer. Maar ook straks met het trekkingsrecht maakt dat geen verschil, want als ZZP'er of Freelancer doet de SVB de salarisadministratie niet voor je, dus krijg je gewoon het bedrag op de factuur uitbetaald; je bruto salaris.

Vraag anders de Belastingdienst; het lijkt me sterk dat het hen ook maar iets interesseert hoe ver jij je facturen specificeert. Het enige is dat je misschien nog niet na kunt vragen hoe degene bij wie je verantwoording moet afleggen hiermee omgaat: de zorgverzekeraars weten nog van niks, de meeste gemeentes weten te weinig, en de WLZ is nog niet eens door de eerste Kamer. In de WLZ heb ik me als enige niet erg verdiept omdat ik zelf een indicatie in functies en klassen heb, maar ik meen dat de Zorgkantoren dat blijven uitvoeren? Dan zou je - als de zorg die jij levert straks onder de WLZ gaat vallen - het daar kunnen navragen. Die afspraak waar ze het over hebben met de Belastingdienst slaat volgens mij echt alleen op de belastingvrije uitbetaling voor werknemers. Zo schrijf je het zelf tenminste ook, dat volgens de SVB "De Belastingdienst heeft bepaald dat het niet is toegestaan om aan een freelancer een belastingvrije reiskostenvergoeding toe te kennen." En dát is natuurlijk erg logisch, omdat je als freelancer je onkosten al mag aftrekken. Die modelovereenkomsten zijn precies zoals de naam zegt: modelovereenkomsten. Je mag gewoon je eigen overeenkomst van opdracht gebruiken, zoals veel ZZP'ers doen omdat ze dan een meer waterdichte overeenkomst kunnen opstellen om te voorkomen dat ze later alsnog als werknemer worden gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, het is voor mij niet echt een probleem, tot nu toe voegde ik de reiskostenvergoeding gewoon apart toe op de rekening. Ik stelde de vraag omdat ik echt niet snap waarom de SVB tot twee keer toe (twee verschillende werknemers van de SVB) vasthoudt aan de onmogelijkheid om een reiskostentarief in het contract op te nemen.
Ze zitten helemaal fout, of zijn ze bang dat freelancers hun reiskosten niet op zullen geven als omzet? Maar dat kunnen mensen die via de driedagenregeling werken ook doen, en op hun contracten staat wel degelijk een reiskostenvergoeding als mogelijkheid.
Ik stelde de vraag hier omdat de webcare van de Belastingdienst op deze site in het verleden reageerde op dit soort onderwerpen. (en ik had even geen zin in de Belastingtelefoon)
Ga de SVB nog wel een tijdje stalken per mail, kijken wanneer het kwartje valt bij ze. Leuk dat je reageerde als ervaringsdeskundige!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Via de driedagenregeling (regeling dienstverlening aan huis) heb je geen omzet, en ook geen onkosten. Er is gewoon een salaris, en de reiskosten tot 19 cent zijn dan belastingvrij. Dus dat zal het probleem niet zijn. Daarbij maken veel mensen die in loondienst werken gebruik van opting-in; de SVB regelt alles met de Belastingdienst, int bij de budgethouder het geld en de zorgverlener krijgt het netto loon uitbetaald en ontvangt een gespecificeerde loonstrook, waar ook de reiskosten apart op vermeld staan. Belastingvrij uiteraard. Angst dat iets niet doorgegeven zal worden lijkt mij sowieso geen motief bij dit soort zaken, tenzij er een hele kromme redenatie achter zit. Ons belastingstelsel is redelijk gebaseerd op vertrouwen: iederéén zou zomaar wat kunnen invullen bij de aangifte en aftrekposten, en zolang je cijfers niet heel erg afwijken, is de kans op controle zeer klein. Bij ZZP'ers of Freelancers geldt nog meer dan bij iemand die werkt in loondienst dat je zelf verantwoordelijk bent voor hoe je je zaken doorgeeft bij de Belastingdienst. Zou jij met vijf cliënten trouwens niet voldoen aan de criteria voor ondernemer? Of ben je dat al en gebruik je de freelance-overeenkomst omdat je geen eigen overeenkomst van opdracht opstelt? Dat raadt de SVB nogal eens aan en het wordt ook geaccepteerd, maar dat klopt eigenlijk ook niet als je zelfstandige bent: de modelovereenkomst voor een Freelancer moet je namelijk invullen als persoon, dus met je BSN in plaats van je KVK-inschrijving. Nu ben ik zorgvráger, maar als ik aan die andere kant zou staan en ik zou PGB-werk doen vanuit een eigen bedrijf, dan zou ik absoluut mijn eigen overeenkomsten opstellen. Ik denk dat je daarmee bij de Belastingdienst ook professioneler (dus meer als een serieuze ondernemer) over zult komen. -wordt vervolgd-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-vervolg op vorige reactie- Ik moet nog een paar contracten opnieuw insturen en zou de SVB sowieso nog bellen deze week, maar ik zal ze dan ook meteen nog een keer vragen hoe dat zit met die freelance-overeenkomst. Ik heb namelijk één zorgverlener met wie ik een freelance-overeenkomst gebruik, en die factureert tot nu toe ook gewoon haar reiskosten apart zonder dat wij dat hadden aangepast. Tegen de tijd dat het mij opviel dat deze modelovereenkomst helemaal geen ruimte biedt voor afspraken voor reiskostenvergoeding, was mijn eerste verantwoording al goedgekeurd en zelfs het administratief vooronderzoek al afgerond zonder dat iemand die reiskosten ter sprake had gebracht. Ik heb het dus maar zo gelaten. Voor 2015 wil ik het wel meteen goed doen aangezien alles dan verandert, maar tot nu toe wil de SVB de contracten van álle zorgverleners hebben, terwijl nog lang niet zeker is of de zorgverzekeraars (waar voor mij het grootste deel van mijn zorg onder zal gaan vallen) wel gebruik blijven maken van de diensten van de SVB. Het gevolg is dat ik extra uren begeleiding moet inhuren om allerlei dingen overgeschreven, ingescand en gekopieerd te krijgen, omdat ik mede dát soort zaken niet zelf kan er daar begeleiding voor heb, omdat MISSCHIEN de zorgverzekeraars, of sommigen van hen, in 2015 ook gebruik blijven maken van de diensten van de SVB. Ik beschouw mijzelf als een mondige budgethouder die de regels altijd goed kent, maar op dit moment is het echt niet meer te volgen. Welke zorg bied jij eigenlijk, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bied (als verpleegkundige) verpleging, verzorging en begeleiding. Ben al heel lang (meer dan 10 jaar) ondernemer voor de Belastingdienst hoor, krijg zonder problemen een VAR-Wuo. Gebruik wel gewoon de contracten van de SVB, met eventueel aanvullende voorwaarden. Werk ook als onderaannemer voor instellingen, daarvoor heb ik mijn eigen contracten omdat de BD daar echt bovenop zit, die denken gelijk dat het een verkapt dienstverband is. We zien wel wat het wordt, ik heb cliënten die van AWBZ overgaan naar de gemeente, eentje van AWBZ naar de WLZ en anderen weer naar de ziektekostenverzekeraar. Vooral de laatsten weten nog steeds van niets eigenlijk. En over twee maanden is het al 2015!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zit nog steeds in een maildiscussie met de SVB trouwens, maar nu krijg ik de mailtjes naar het servicecentrum steeds retour omdat de mailbox vol zit!! Ze worden platgebombardeerd met vragen natuurlijk...