Moet ik een factuur vooruit betalen als het om een dienst gaat?

We willen een idee laten uitwerken door een groep studenten onder leiding van een supervisor. Ze gaan o.a uitzoeken wat de markt ervan vindt, en of er vraag naar zal zijn als het idee eenmaal op de markt verschijnt. Ze gaan ook een 3d animatie maken enz. We hebben 1 gesprek gehad waarin deze voorwaarde even besproken werd. Over 2 weken is er een 2e gesprek met de studenten/supervisor. Nu willen ze graag dat we de factuur al betaald hebben voordat we aan dat 2e gesprek gaan beginnen, maar we hebben eigenlijk nog niet gezien wat ze daadwerkelijk kunnen leveren. Mogen ze dit van ons vragen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Natuurlijk mogen ze dat vragen maar dat bedoel je vast niet. Ik denk dat je bedoeld of ze daar een wettelijk grond voor hebben. In de handel zijn allerlei constructies mogelijk, kwestie van onderhandelen.
Mijn advies zou zijn om pas iets te betalen als het helemaal duidelijk is wat men gaat leveren. En bij een langerlopend project is het ook vrij gebruikelijk dat je dan aan deelfacturen gaat denken.