Kan ik een VAR verklaring aanvragen en tegelijkertijd zijn uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel?

Toegevoegd na 1 dag:
Een VAR WUO

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
inschrijving kvk is verplicht voor je

Het beste antwoord

Aanvragen kan natuurlijk altijd. En als je een VAR-loon of VAR-ROW wenst te ontvangen, zal het niet hebben van een inschrijving bij de KvK ook vast geen probleem zijn. Maar de meeste mensen die een VAR aanvragen, hopen dat de belastingdienst hun arbeidsrelatie aanmerkt als die van een ondernemer. Die willen dus een VAR-WUO of VAR-DGA ontvangen. Eén van de vragen bij het aanvragen van een VAR is of je onderneming ingeschreven staat bij de KvK. Elke ondernemer is verplicht zich in te schrijven bij de KvK, dus als je daar niet staat ingeschreven, heb c.q. ben je geen onderneming. Het lijkt me sterk dat de Belastingdienst je inkomsten zal aanmerken als winst uit onderneming zonder dat er überhaupt een onderneming is.

Maar uiteindelijk kom je er pas achter als je de aanvraag doet. Met die aanvraag vraag je immers de Belastingdienst om de aard van je werkzaamheden te beoordelen. Als je voor elke situatie zelf in staat zou zijn om dit te beoordelen en als het altijd direct helder zou zijn, zou dit niet nodig zijn. Let er daarnaast ook op dat óók als je een VAR hebt ontvangen, de Belastingdienst altijd achteraf anders kan oordelen over de aard van je arbeidsrelatie en dat je wijzigingen in je situatie altijd moet doorgeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet als je een VAR-WUO (winst uit onderneming) hebt. Dan moet je als ondernemer bekend zijn bij de Belastingdienst en het btw-nummer krijg je na inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

“Als u een VAR-wuo hebt, betekent dit niet dat u als ondernemer bij ons bent aangemeld. Dit moet u apart doen. Als u zich bij de Kamer van Koophandel aanmeldt, geeft de Kamer van Koophandel uw gegevens aan ons door. U hoeft zich dan niet apart bij ons aan te melden. Zie ook: Schrijf uw onderneming in bij de Kamer van Koophandel.”
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Computertoon dus toch een inschrijvingh kvk
Computoon
9 jaar geleden
Dat zeg ik, mits VAR-WUO.Maar er zijn meer VAR'ren dan de VAR-WUO, alhoewel een aanvrager geen VAR-loon hoopt te krijgen.