Ik moest 5 euro en 15 cent betalen. Ik betaalde met 5 euro,10 cent.2 x2 cent en 1 cent. De kassiere weigerde de 2 en 1 cent stukken.Mag dat?

Als ieder bedrijf de zogenaamde pasmunten weigert,
wat moeten we er dan mee?
Is er dan geen sprake van een onbedoelde inflatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze mogen el weigeren als je op een niet passende manier wilt betalen, bijvoorbeeld 100 euro aan stuivers, of een 1000 euro biljet voor iets van 1 euro. Dus als je met een hele stapel centen aankomt, mogen ze het weigeren om de reden dat dat zwaar irritant is (ehm, juridisch zal dat wel anders heten haha).
Maar dat is in jouw geval duidelijk niet van toepassing.

Het beste antwoord

2 en 1 cent munten zijn gewoon wettelijke betaalmiddelen! Ze mogen het niet weigeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ja, 1 cent word niet meer gebruikt winkels mogen weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, de aldi in ons buurt accepteert ze nog maar C1000 niet meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geloof ik niet... Laat maar een link zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen het gewoon. De consument gelooft het ook nog!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wettig betaalmiddel is niet waar het om gaat, als jij bij de c1000 een blikje van 80 cent koopt en er op staat met 500 euro te betalen, kunnen ze weigeren, wettig betaalmiddel of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heeeeeel anders dan met een paar eurocenten betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno, dat klopt, mits aangegeven bij de ingang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo? je hamert zelf op wettig betaalmiddel=niet mogen weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een opmerking maken over onjuistheden is wat anders dan hameren. Een winkel mag die 500 euro weigeren omdat het een onnodige veiligheidsrisico met zich meebrengt om de caissière zoveel geld te geven dat ze dat kan wisselen. Wat anders dan 5 cent in de vorm van 3 muntjes... :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is niet correct. Je mag gewoon de centen geven. Een winkel mag aangeven dat ze zelf geen centen terug geeft en de prijzen aan de kassa afrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen gelijk. De eurocent is een wettig betaalmiddel, maar de winkel mag aangeven eurocenten te weigeren. Dat moet wel vooraf, want dan heb je de keuze naar een andere winkel te gaan. Wel een oude link, dus mogelijk niet actueel: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2002/01_januari/17/financieel/eurocent.xml
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb de invoering van 1 cent altijd al raar gevonden omdat het nog niet de helft bedraagt van de vroegere min. standaard van 0,05 gld. of het terecht is moet nog worden uitgevochten: http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/6438777/Weigeren-van-1-cent-mag-niet.ece maar ben zelf van mening dat als je uit pracktische overwegingen 500 euro mag weigeren de discussie moet openstaan voor andere opties. zo zijn er winkels geweest die 100 euro hebben geweigerd omdat er veel namaak van dat biljet in omloop was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet nog de winkel zien waar ze geld weigeren... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga is naar de shell om sigaretten met een briefje van 500
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je me niet gauw zien doen...
Nee, het is nog steeds een wettelijk betaalmiddel, ze mogen het dus niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch gebruikt de lidl ze nog steeds en krijg je daar netjes je eurocentjes terug als wisselgeld.
Volgensmij kunnen ze het ook echt niet weigeren alleen zijn ze er totaal niet blij mee en proberen kan altijd.
Bij de bank kan je ze volgensmij ook niet echt kwijt in de tel automaat, tenminste mijn baas zei dat hij ze zelf altijd bij de lidl "dumpte" als betaal middel :-)
Waarschijnlijk wordt het in de toekomst ook wel helemaal afgeschaft denk ik net als vroeger met de centjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Lidl hier nemen ze geen 2 en 1 cent stukken aan. Bij de Aldi wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het afschaffen: de Europese Commissie heeft Nederland "sterk geadviseerd" om de muntjes weer in te voeren. Ook het weigeren van 200- en 500-euro-biljetten keurt de Commissie af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zou kunnen dat ik ze door elkaar haal, hij doet inderdaad de boodschappen bij beide winkels.
bedankt voor je reactie.
Ik heb begrepen dat 1 en 2 cents stukken niet meer geweigerd mogen worden in de euro landen. Deze kassiere is dus niet goed ingelicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb hetzelfde ook een keer meegemaakt en heb de Nederlandsche Bank gebeld en de vraag voorgelegd.

Er werd me verteld dat winkeliers het inderdaad mogen weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben ze je toch echt verkeerd voorgelicht! Zie het antwoord van Ruth, met een link naar de website van de Nederlandse Bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link naar de DNB site laat alleen iets zien over afronden. Het onderwerp van het weigeren staat er gewoon niet vermeld.
Nee.
Als een winkel heeft aangegeven dat bedragen worden afgerond op vijf cent, mogen ze wel afronden. Centen blijven daarentegen wettig betaalmiddel en moeten daarom als zodanig geaccepteerd worden.

De Nederlandse ban meldt hier het volgende over:
"Wanneer u bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond. Deze maatregel vergroot het betaalgemak en dringt de kosten van ons betalingsverkeer terug. Het afronden geldt niet voor betalingen met pinpas of chipknip.

Munten van 1 en 2 eurocent niet afgeschaft
De munten van 1 en 2 eurocent worden niet afgeschaft, u kunt er gewoon mee blijven betalen. Maar omdat er steeds minder vraag naar de 1 en 2 eurocent zal zijn, komen er op den duur minder eurocenten in omloop. Behalve Finland is Nederland het enige euroland dat afrondt. In Finland is afronden wettelijk verplicht. In Nederland mag een winkelier zelf bepalen of hij afrondt".

Voor meer informatie: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eurocent is een wettig betaalmiddel, maar het staat een winkelier vrij om biljetten of munten te weigeren indien dat vooraf wordt aangegeven. De wet verplicht niet dat een wettig betaalmiddel geaccepteerd moet worden.

Als je veel centen hebt kan je die omwisselen bij een bank.

Toegevoegd na 6 minuten:
Kortom, als een winkelier het officieel speelt geeft hij/zij aan dat er wordt afgerond en dat je niet met eurocenten mag betalen. Afronden is in Nederland vrij gebruikelijk, maar het weigeren van eurocenten minder. De winkelier kan ze tenslotte ook gewoon inleveren bij de bank.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas Kriticus je kunt alleen nog bij de aldi betalen met die centen

geluukig maar trouwens die rotzooi in je beurs heb je geen moer aan
ook bij de aldi moeten ze die troep verbieden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de Lidl kan je er ook nog mee verkopen.
Zijn de genoemde munten voorbeeld van een wettig betaalmiddel? Ja.

Mogen ze toch geweigerd worden? Ja.

De wetgever heeft vrij veel vrijheden gecreëerd bij het bepalen van zogeheten algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zie je bij vrijwel elke overeenkomst (zoals een koopovereenkomst) terugkomen en ze regelen allerlei algemene zaken die bijvoorbeeld gelden bij alle aankopen.

Op het moment dat er bijvoorbeeld een duidelijk bord bij de ingang van een winkel hangt waarop staat dat je verplicht een mandje moet gebruiken dan is dat een voorbeeld van een algemene voorwaarde. Als het duidelijk zichtbaar is geplaatst wordt je geacht op de hoogte te zijn van deze voorwaarde en zodra je daadwerkelijk gaat winkelen bij die winkel moet je je ook aan die voorwaarde houden. Doe je dat niet, dan kunnen ze je (in theorie) de toegang tot de winkel ontzeggen. Ben je het niet eens met de voorwaarde, dan dien je zelf elders te gaan winkelen.

Staat er nu een duidelijk bord bij de ingang dat munten die een kleinere waarde dan € 0,05 vertegenwoordigen niet worden geaccepteerd, dan heb je je daar dus ook aan te houden, om dezelfde reden als hierboven, het is een bindende voorwaarde.

Vind ik dit soort praktijken terecht in alle gevallen? Nee.

Overigens moet opgemerkt worden dat je niet alles mag eisen door middel van algemene voorwaarden, dingen die anders ook niet zouden mogen (zoals discriminatie) zijn ook niet via deze methode af te dwingen en er zijn nog lijsten (de zogenoemde zwarte en grijze lijst) die onderdelen van voorwaarden bevatten die respectievelijk 'onredelijk bezwarend' en 'vermoedelijk onredelijk bezwarend' zijn. Wat ongeveer zoiets inhoud als per definitie verboden om in algemene voorwaarden op te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste winkels gebruiken geen 1 en 2 cent meer. (aldi wel) maarja ik vind ook geld is geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn de 2 en 1 cent stukken wettelijke betaalmiddelen en kan zij deze toch niet zomaar weigeren?