Zakelijke auto tijdelijk overschrijven naar prive?

Ik heb een zakelijke auto. Kan/mag je de auto voor een maand overschrijven naar prive en dan weer overzetten naar zakelijk? Wil namelijk geen bijtelling hebben.
Zitten hier belasting technisch haken en ogen aan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

"Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"

En dat klopt als een bus :) Het is fiscaal gezien niet zomaar mogelijk om een auto om te zetten naar privé vermogen:

"Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.". Einde citaat Belastingdienst.nl.

Kortom, is de aangifte inkomstenbelasting al definitief, dan kan dit niet meer worden gewijzigd. Deze keuze kun je alleen maken bij de eerste aangifte inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is voor zakelijk gebruik zonder bijtelling (max. 500 km.) en privegebruik alleen per kalenderjaar te regelen.
Je moet het gebruik wel zelf van te voren aangeven, anders wordt het aangegeven gebruik in het volgende jaar voortgezet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Max. 500, bedoel ik prive kilometers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je misschien een bron voor hetgeen dat jij beweert?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/privegebruik_auto_van_de_zaak
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit werkt al tijden zo voor de auto van mijn vrouw, wij krijgen elk jaar een brief van de werkgever dat het aangegeven gebruik ook in het nieuwe jaar van toepassing is, als het gebruik inmiddels gewijzigd is we dat van te voren moeten aangeven en dat voor het komende kalenderjaar van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie daar helemaal niets staat dat mijn antwoord weerlegt, namelijk dat het niet zomaar mogelijk is om de auto over te zetten naar fiscaal privé vermogen. Bij een bedrijfsauto waarbij minder dan 500 kilometer privé wordt gereden heb je sowieso geen keuze, dan is het gewoon zakelijk vermorgen: "Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen." Einde citaat http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dan niet met het doel om de auto om te zetten van zakelijk naar privé of andersom. Ook niet voor het berekenen van de bijtelling, want dit is een vast percentage van de cataloguswaarde. Het enige wat ik dan kan bedenken is dat dit van belang is voor de BTW aangifte: Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
We kunnen hier een lang verhaal van maken, maar ik kan uit de vraag niet opmaken of de vraagsteller een eigen bedrijf heeft.
Misschien dom van mij. maar ga er gemakshalve van uit dat deze een leaseauto heeft waar mike78 graag mee op vakantie wil.
Of je dan de meer als 500n km. (op jaarbasis) rijd, kan ik niet overzien. Ik wil er mee aangeven dat de keuze (wel of niet privegebruik) alleen per kalenderjaar met de belasting is te regelen, dus niet per maand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik wil gaag dat de vraagsteller een antwoord krijgt dat op waarheid is gebaseerd, daarom heb ik deels letterlijk de site van de belastingdienst geciteerd waaruit blijkt dat het omzetten in de meeste gevallen überhaupt niet mogelijk is. Juist om te voorkomen dat mensen het gaan gebruiken voor eventueel belastingvoordeel omdat er geen bijtelling wordt betaald. Of de vraagsteller een eigen bedrijf heeft is wat mij betreft niet relevant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het staat hier toch echt, ik kan er niets anders van maken
.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/geen_bijtelling_bij_niet_meer_dan_500_kilometer_privegebruik/ Misschien is het beter dat mike78 iets meer informatie over de omstandigheden geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, alleen met verschillende uitgangspunten.
Zou een antwoord op de vraag misschien als onderstaand kunnen zijn:
voor een maand overschrijven.........., nee, dat mag niet.
haken en ogen................, ja, welke haken en ogen hangt af van de omstandigheden, b.v. is de auto van je eigen bedrijf of is het een leaseauto van je werkgever, of misschien nog weer een andere constructie. Zonder deze wetenschap kun je volgens mij nooit een correct antwoord geven.
ronron1212
9 jaar geleden
Stel de auto is een lease auto en hij is een werknemer dan kan hij een maand of langer de auto bij de zaak in leveren en niet gebruiken dat is de enige mogelijkheid. Als de auto van zijn eigen bedrijf is kan hij de auto alleen door verkoop op zijn eigen naam zetten. Want de wagen is gekocht met bedrijfsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leaseauto: hij hoeft de auto niet in te leveren, hij mag niet meer dan 500 km. op jaarbasis rijden, doet hij dat wel (ook al is dit in 1 dag) krijgt hij volledige bijtelling over het hele kalenderjaar.
Auto van eigen bedrijf: juist.
ronron1212
9 jaar geleden
als het een lease auto is en hij gaat met vakantie en gaat niet met de lease auto kan hij de periode dat hij geen gebruik maakt van de lease auto de wagen inleveren bij zijn werkgever en dan heeft hij over die periode geen bijtelling.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ook een mogelijkheid om de vraag te interpreteren,
er is dus te weinig informatie om een correct antwoord te kunnen geven.
ronron1212
9 jaar geleden
Dat klopt Norbertbakker niet met een andere auto van de baas maar wel met je eigen auto en na de vakantie haal je je lease wagen weer op.