Waarom betaal ik belasting over stakingswinst?

Dit jaar staak ik mijn onderneming, en draag deze over aan mijn zoon.
Hierbij maak ik voor €200.000,- stakingswinst omdat het bedrijfspand na 20 jaar in waarde is gestegen en omdat er goodwill wordt betaald.

Ik kan maar niet begrijpen waarom er over stakingswinst belasting moet worden betaald dit is al snel 52% minus een kleine vrijstelling.
Voor het gemak houdt ik over van de €200.000,- €100.000,- euro
Ik maak dan ook gebruik van de mogelijkheid om de stakingswinst om te zetten in een lijfrente waar over de uitkeringen belasting wordt geheven dit is natuurlijk veel gunstiger maar dit even ter zijde.

Kan iemand mij verstellen wat de motivatie is van de fiscus om over het vermogen wat in waarde is gestegen en de goodwill die is opgebouwd na 20 jaar de zaak opbouwen belasting te heffen.

De motivatie die ik zelf kan bedenken is het volgende:

- afschrijvingen bedrijfspand (heeft bij mij nooit geleidt tot minder belasting betalen) daarnaast was dit verplicht tot de woz waarde.

- de rente van de financiering aftrekbaar geweest.

Maar bovenstaande gaat niet altijd op, het bedrijfspand kan ook uit een nalatenschap zijn verkregen waar geen sprake was van aftrekbare rente,
en over goodwill ook niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De belasting op stakingswinst, komt is een compensatie voor de vele fiscale voordelen die je in de jaren als ondernemer hebt genoten. Bij elkaar opgeteld kunnen die voordelen veel groter zijn dan de ton die je nu gaat betalen. Dat je daar in de afgelopen jaren onvoldoende gebruik van gemaakt hebt doet daar niets aan af. Had je dat wel optimaal gebruikt dan was de stakings winst wellicht ook veel groter geweest. Van de stakingswinst mag je volgens mij de fiscale oudedags reserve in mindering brengen. Let wel, ik vindt het ook niet echt fair. Als zelfstandige die zijn eigen pensioen moet regelen is het een vervelende regel.