Als mijn zakelijke auto 15 jaar wordt, wordt die dan ook automatisch fiscaal bijtellingsvriendelijk?

Ik heb een auto uit 2000. Het is een zakelijk gereden bestelauto. Volgend jaar wordt die 15 jaar. Wat moet ik doen om de auto in het bijtellingsvriendelijke tarief te krijgen? Moet ik 'm eerst verkopen en dan weer terugkopen? Of gaat het fiscaal aantrekkelijke bijtellingstarief vanzelf in werking?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
ronron1212
9 jaar geleden
wat bedoel je bijtellingsvriendelijk rij je er ook privé mee dan? dan is het wel een dure auto om privé te rijden.
ronron1212
9 jaar geleden
nieuw prijs 10.000 25 % is volgens mij € 2.500 per jaar.datdelen door 12 x 52%. Je betaald al jaren de bijtelling van een nieuwe auto op een oude.

Het beste antwoord

De auto mag jezelf in het vriendelijke tarief 35% van de handelswaarde aangeven. Is je eigen verantwoordelijkheid. Dat doet anders je accountant toch voor je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vraag is wat onduidelijk. Wie is de eigenaar van de auto? Je spreekt over 'verkopen' maar dat kan niet als hij niet je eigendom is. Als hij wel je eigendom is, heb je geen fiscale bijtelling.

Hoe dan ook: als het gaat om een auto die ter beschikking is gesteld door de werkgever moet hij voor de bijtelling uitgaan van 35 procent van de waarde in het economisch verkeer (de dagwaarde) vanaf het moment dat de auto 15 jaar oud is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er is 1 situatie dat je met een auto in priveeigendom wel een bijtelling hebt, namelijk als de werkgever alle kosten van die auto vergoedt (dus incl. afschrijving, brandstof, reparatie, onderhoud, belasting e.d. In dit (uitzonderlijke) geval heb je wel een fiscale bijtelling en geldt hetzelfde als ik hierboven schreef voor auto's van de zaak van 15 jaar en ouder. Niets doen, alleen de werkgever er wellicht op attenderen).
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie. Het klopt niet helemaal wat je zegt. Als een ondernemer een (eigen) auto zakelijk rijdt, zoals hier het geval is, dan is er wel sprake van bijtelling.
Computoon
9 jaar geleden
Ik ben er bij de beantwoording van de vraag vanuitgegaan dat je werknemer was en heb bij de latere toevoeging aan het antwoord de actie genoemd die de werkgever moet volgen als hij alle kosten vergoedt van een priveauto die de werknemer zakelijk gebruikt. Maar dat was in dit geval een verkeerde veronderstelling:-)
Computoon
9 jaar geleden
Ik ben er bij de beantwoording van de vraag vanuitgegaan dat je werknemer was en heb bij de latere toevoeging aan het antwoord de actie genoemd die de werkgever moet volgen als hij alle kosten vergoedt van een priveauto die de werknemer zakelijk gebruikt. Maar dat was in dit geval een verkeerde veronderstelling:-)