Ik heb een eenmansbedrijf in huis. Mag ik kosten zoals huur, water, electra terug vragen bij de belastingdienst?

Ik werk thuis als gastouder en sta ingeschreven bij de kvk. Ik werk iedere dag en heb meerdere kinderen waardoor mijn vaste lasten zoals water en elektra hoger zijn dan wanneer ik buitenshuis werk. Mag ik hiervoor een gedeelte terug vragen bij de belastingdienst? Mag je de kosten van de huur ook (gedeeltelijk) opgeven. Het zijn extra kosten die ik maak voor mijn werk. Zo ja, waar kan ik informatie hierover vinden. Op de site van de belastingdienst werd ik niet wijzer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee zie de brochure van de belastingdienst in PDF:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CDYQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdownload.belastingdienst.nl%2Fbelastingdienst%2Fdocs%2Fbijverdiensten_inkomen_gastouder_tz1001b11pl.pdf&ei=vxJ7U6ueEYbIOfnCgKAC&usg=AFQjCNFYl0BO7hcp_dI5d0NNLYYY66gyLg&bvm=bv.67229260,d.ZWU

Antwoorden (2)

Nee, die kosten zijn helaas (ook niet gedeeltelijk) aftrekbaar.

Niet aftrekbaar zijn:
•Telefoonabonnement privé.
•Werkzaamheden door partner, tenzij deze hoger zijn dan 5.000 euro per jaar. Is dit het geval, dan dient dit schriftelijk in een overeenkomst vastgelegd te worden.
•Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning. Hieronder valt ook de standaard kosten voor gas, water en elektra.
•Kosten waar u reeds een vergoeding voor hebt gehad. Stel dat de ouders eten en luiers meebrengen voor het opvangkind, dan mag u daar niet nogmaals kosten voor aftrekbaar maken.
•Inrichting voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning. Denk aan een box, bank of kinderstoel.
•Werkkleding, mits er een zakelijk verband is tussen de werkkleding en het werk als gastouder en een duidelijk zichtbaar logo bevat van ten minste 70 cm2 oppervlakte.
•Kosten voor persoonlijke verzorging van de gastouder.
•Muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, gereedschappen, computers, beeldapparatuur die bij uw privévermogen horen.
SimonV
9 jaar geleden
Blijkbaar zijn er dan aparte regels voor ZZP-ers die gastouder zijn, want voor een "normale" ZZP-er mag dit wel. Je kunt dan huur, gas/water/elektra, verzekeringen, belastingen, etc. alles wat kostengerelateerd is aan de huurwoning aftrekken als kostenpost zolang je zo'n 25% van de woning actief als werkruimte gebruikt. Je dient dan wel een drempel van 1,4% van de WOZ waarde te hanteren, maar dit levert over het algemeen al snel een aftrekbare post op van 5.000 - 8.000 euro per jaar, afhankelijk van de huurkosten, de grootte van de woning en de WOZ-waarde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Klopt, zie mijn link voor de belastingregels voor gastouders.
SimonV
9 jaar geleden
Zoals ik aangaf:
Niet aftrekbaar zijn kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning.
Je hebt het hier over een aparte werkruimte (aparte ingang, eigen sanitair). 25% van de woning wordt actief als werkruimte gebruikt: die ruimte mag dus niet privé gebruikt worden!
De meeste gastouders zullen niet aan deze eisen voldoen. Berekening:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, goed en duidelijk antwoord van jou, maar voordat alle ZZP-ers die dit topic lezen, denken dat het niet aftrekbaar is, dit geldt dus ALLEEN voor gastouders. Ik kwam er als ZZP-er pas 2 jaar geleden achter dat ik mijn huurkosten van mijn huurwoning mocht aftrekken als kosten. Ik was erg blij dat ik dit ontdekt heb! Bij navraag bij de belastingdienst werd mij verteld dat ze hierover niet actief informeren. Dat vind ik geen goede zaak, dus vandaar dat ik bij deze vraag als antwoord erbij geef dat het dus voor de meeste ZZP-ers WEL mogelijk is. ZZP-ers worden al genoeg uitgeknepen...