wat is een cvba en de voordelen?

ik wil graag de volgende zaken weten.

word een cvba enkel opgericht in speciale gevallen of kan iedereen zomaar starten

wat is het verschil met een bvba, welke van de 2 heeft de meeste voordelen.

ik heb gehoord dat als je een cvba hebt, dat hetzelfde is als een zelfstandige maar met de voordelen van een vennoot, klopt dat?
(zoja, betekent dat dit een beter alternatief is als je van plan bent een zelfstandige te zijn?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Een CVBA is een commanditaire vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.
Een BVBA is een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

Deze bedrijfsvormen komen in België voor vanwege de toevoeging Beperkte Aanspraklijkheid.

De CV (in Nederland) of CVBA (in België) is een ondernemingsvorm of rechtspersoon waarbij de commanditaire vennoot, een derde persoon, enkel kapitaal in de onderneming inbrengt maar geen beslissingsbevoegdheid heeft in de onderneming. De hoofdondernemer is degene die dan beslist wat en hoe het er in de onderneming aan toe gaat.
De kapitaal inbrengende vennoot (ook wel stille of zwijgende vennoot genoemd) deelt echter wel mee in de winst en krijgt daar een vooraf afgesproken percentage van.
Bij verliezen van de onderneming verliest de stille vennoot zijn inbreng meestal zonder enige aanspraak.
Iedereen die een zaak wil beginnen kan kiezen voor een CV vorm als er sprake is van een relatie met een kapitaal verschaffend persoon die deelneemt in de onderneming zonder dat die daar de verantwoordelijkheid voor neemt.
Bij een CV of CVBA zijn de aandeelhouders ieder hoofdelijk verschuldigt bij een faillissement voor het deel waarin zij deelnemen. Hetzelfde principe als de eenmanszaak dus.

De BVBA (in Nederland BV) is een besloten vennootschap met een of meerdere aandeelhouders verenigd in een Holding, die tezamen de bedrijfsvoering vormen.
Bij een BV of BVBA blijven de aandeelhouders buiten persoonlijke verantwoordelijkheid als een of meer bedrijven binnen de holding failliet gaan.
De BV of BVBA is een zelfstandig rechtspersoon en wordt als zodanig behandeld.
Alleen als opzettelijk handelen tot faillissement leidt kunnen aandeelhouders van de BV aansprakelijk worden gesteld.
Het voordeel van de BV of BVBA is dus dat de ondernemers onder voorwaarden, met hun eigen vermogen buiten beschouwing worden gelaten en de BV (BVBA) de verantwoordelijkheid draagt.