Mag je naam van hoofdfiguur uit een boek gebruiken als bedrijfsnaam?

De hoofdfiguur komt ook voor in de titel van het boek. Het betreft een oud kinderboek. Schrijver overleden. Bedrijf heeft overigens niets met boeken te maken.

Ik weet niet of voor dit soort zaken ook rechten gelden? Uitgever benaderen?

Toegevoegd na 23 minuten:
De naam is een opvallende fictieve naam, dus geen gangbare naam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Puur de naam mag je gebruiken ("Er zijn meer hondjes die Fikkie heten") verwijzingen of de beeltenis naar de figuur die daar achter zit heb je wél toestemming nodig.

Je mag je bedrijf dus best "Johan Cruijff" noemen, maar je mag daar geen referenties naar de voetballer/trainer aan verbinden.

Tenzij je toestemming hebt, natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor anwtoord. Net een toevoeging geplaatst: het is geen gangbare naam (zoals Fikkie ;-) Mag het dan ook? Er is wel 1 kind zo genoemd volgens het voonnamen register op internet
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Eigennamen (ook zeldzame) zijn NIET auteursrechterlijk beschermd. Wat wel voorkomt is dat mensen hun eigennaam als merk deponeren en zo 'auteursrecht' claimen. Ik weet niet of dat laatste het geval is, maar in de basis is de naam niet beschermd. Zeker niet als er al iemand met die naam rondloopt. Bekijk deze bron eens, die diept het probleem uit (even downloaden voor het hele verhaal): http://www.jdsupra.com/legalnews/bescherming-van-namen-van-bekende-person-26945/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Daarom staat ‘auteursrecht’ ook tussen quotes. :-)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Volgens mij mag je een bedrijf niet zo maar "Harry Potter" noemen, maar ik ben niet 100% zeker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Als "Harry Potter" niet als merk gedeponeerd is (dat is het waarschijnlijk wél !) dan mag je die naam gewoon gebruiken.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als die naam gebruikt word i.v.m. posters e.d van de film staat er steeds een (c) of tm achter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ozewiezewoze: dank je! Ik wist niet dat persoonsnamen ook als merk geregistreerd konden worden. Nuttige link. Ik heb het merken register gecheckt en niets gevonden. Fijn te weten, wilde het netjes aanpakken @Norbert Bakker: dank voor de extra aanvulling @HeerVoldemort: meteen ook even Harry Potter gecheckt> Deze staat inderdaad (inclusief toevoegingen van hele titels) als merk geregistreerd en mag dus, zoals Ozewiezewoze uitlegde, inderdaad niet gebruikt worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
tm > trade mark > het is dus een gedeponeerd merk. (c) > copyright > Dit slaat op het logo of in een andere context op de film als geheel. (NIET op de naam an sich, maar die is dan weer afgedekt via het trade mark) Harry Potter is dus redelijk goed beschermd. Toch wanneer jij een bedrijf begint in een brache die geen enkele link met de Harry Potter films heeft, b.v. je begint een postzegelhandel én je legt verder ook in je logo, of de aankleding van je winkel geen enkele link naar de film, dan mag dat gewoon.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Interressant, leuk om te weten. :-) + overigens voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

"Oud kinderboek", zeg je. Hoe oud? Het auteursrecht vervalt namelijk 70 jaar na het overlijden van de schrijver. Als de naam zo uniek is dat iedereen de bedrijfsnaam zou associëren met het boek, zou de auteur eventueel kunnen claimen dat je probeert mee te liften op de bekendheid van zijn boek of dat je op één of andere manier het auteursrecht schendt. Of zo'n claim slaagt weet ik niet, maar ik ga er maar even vanuit dat je daar überhaupt geen gedoe over wilt. Maar als de schrijver al meer dan 70 jaar dood is, loop je dat risico dus in elk geval niet omdat de rechten dan zijn vervallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Relevante reactie/vraag! Het kinderboek is geen 70+ jaar oud. Inmiddels heb ik mijn antwoord (zie reacties hierboven.). Bedankt voor het meedenken.