Hoe bereken je de bezettingsgraad bij een dienstverlening op projectbasis?

Ik heb al enkele artikelen gelezen over de berekening van de bezettingsgraad bij een productie onderneming. Echter wil ik graag weten hoe ik de bezettingsgraad van een dienstverlenend bedrijf kan berekenen.

Het gaat om een bedrijf dat op projectbasis wordt ingehuurd. Het bedrijf levert voor een bepaalde tijd personeel en de daar bijhorende apparatuur.

Welke informatie heb ik nodig en op welke wijze kan ik de bezettingsgraad van het personeel en apparatuur berekenen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (1)

De bezettingsgraad is een percentage dat aangeeft in welke mate de totaal beschikbare capaciteit - van een productiemiddel - daadwerkelijk benut wordt. Dit percentage wordt bepaald door de benutte capaciteit te delen door de beschikbare capaciteit (zie bron).
Dit kan je natuurlijk ook doen voor de mensen. Zij hebben een beschikbaar aantal uren en er is een beschikbaar aantal uren voor projecten. Deel de projectenuren op de beschikbare uren en je hebt de bezettingsgraad.

Ook bij een dienstverlenend bedrijf kan je kijken hoeveel mensen je beschikbaar hebt en hoeveel er gedetacheerd zijn. Neem hiervoor een periode wat representatief is. Als je veel korte projecten hebt, kan je een kwartaal nemen. Heb je veel langere projecten, neem een jaar bijvoorbeeld. Dan kan je dus nog bezettingsgraad op uren of op mensen berekenen, maar ik denk zelf dat op uren een beter beeld geeft.

Hetzelfde kan je dus doen voor de apparatuur.
Ik zou de berekening voor personeel en apparatuur wel apart houden, juist omdat het om dienstverlening gaat.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw reactie. Als ik het goed begrijp heb ik dus de werkelijk gewerkte uren en de beschikbare uren nodig van de werknemers die op het project actief zijn? Het enige wat nog niet duidelijk voor mij is, is de bezettingsgraad berekenen op uren of op mensen.. Wat is precies het verschil hier tussen en welke informatie heb ik hier voor nodig? Groet
Thecis
10 jaar geleden
Dat lijkt mij inderdaad de juiste benadering ja. Bezettingsgraad op uren is de meest goede benadering (of op fte, maar dat is eigenlijk hetzelfde).
Als je puur op mensen kijkt, kijk je eigenlijk over het feit heen dat sommige parttime werken en andere fulltime. Daardoor kan je met verschillende waardes komen wanneer je op uren rekent of op mensen. Als iedereen binnen de organisatie fulltime werkt (of allemaal 32 / 36 / 40 uur werkt) zal je dit verschil niet tegenkomen (ook als iedereen 2 uur werkt).
Maar om mogelijk vertekenende beelden te krijgen, zou ik rekenen op uren van de mensen.