Ik ben net ondernemer en heb nog geen omzet gedraaid, moet ik nu toch omzetbelastingaangite doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je zult ze dan wel allen op 0 moeten zetten. Als je dit niet doet dan kunnen zij je gaan schatten en zelfs nog een boeten bovenop leggen wegens geen aangifte te hebben gedaan.

Het beste antwoord

Ook als startend ondernemer moet je per kwartaal (tenzij anders is bepaald) btw aangifte doen en de ontvangen btw afdragen. Heb je nog geen omzet gemaakt dan heb je ook geen btw ontvangen.
Mogelijk heb je binnen je onderneming wel kosten gemaakt waarop je btw betaald hebt. De betaalde btw wordt dan weer aan je teruggegeven (btw aftrek).

Voor startende ondernemers geldt een ondernemersaftrekregeling waarbij ontvangen btw tot een bepaalde omzet niet hoeft worden afgedragen (btw vrijstelling).
Er moet echter wel altijd aangifte worden gedaan voor de btw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dag, bedankt voor uw antwoord. Dan toch maar even aangifte doen!

Andere antwoorden (3)

Ja. Er zal alleen niet veel op de aangifte vermeld worden. Let wel op dat je je aangifte moet kunnen verantwoorden en bewijzen.
10 jaar geleden
Ja, ook als je niets verdient hebt.
Maar als je net begonnen bent, kan je waarschijnlijk zelfs nog een hoop terugkrijgen? De investeringen die je gedaan hebt (de btw in ieder geval) etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen omzetbelasting en inkomstenbelasting. Bij ons in België is de naam BTW duidelijker op dat vlak en bestaat de term 'omzetbelasting' niet, het betekent:

Belasting over de Toegevoegde Waarde:

Het principe is in beide landen (Nederland + België) gelijk:

Zodra je een activiteit met winstoogmerk uitoefent bij herhaling, word je eigenlijk btw-plichtige en moet je een ondernemingsnummer aanvragen en dito aangiften opmaken. Een VAR aanvragen of je tweede deel van de personenbelastingsaangifte vragen (naast je P-formulier in Nederland) is een totaal andere zaak. Daar zal de fiscus oordelen over je omzet, bij de BTW niet.

Als je geen omzet haalt en dus geen BTW zult moeten betalen uit je verkoopfacturen, dan zal de fiscus ook moeilijk doen dat je kosten aangeeft om BTW-af te trekken. Je spaart dan best je kosten om die tegenover je eerste facturen af te zetten in die aangifte en ze daar te recuperen.

Als je op langere termijn weinig omzet verwacht, is het meteen ook beter de vrijstelling van BTW te vragen wegens 'kleine onderneming', en normaal was nu een veel hogere omzet van toepassing daarop maar dat is eventjes weer uitgesteld maar is toch nog voor 2014 voorzien normaal (vanuit Europese druk om de BTW-ambtenaren te laten focussen op de echte fraude ook en zich minder met 'de kleintjes als u' bezig te houden).

Maar nu moet je nog die aangifte indienen. Eventueel gewoon 'nihil' (in België MOET dat elektronisch, mag niet meer op papier, Nederland weet ik even niet op dit moment). Als je een paar 'nihils' indient (met 0,00 EUR bedragen), dan zal de fiscus je zelf uitnodigen om tot de BTW-vrijstelling over te schakelen.

Succes, maar je kunt dit dus best wel zonder hulp van een fiscalist of accountant!