hoeveel inkomstenbelasting betaal ik als zzp-er?

Hoeveel belasting betaal ik als zzp-er die niet aan de urennorm voldoet?

Naast mijn parttime baan werk ik als videomaker.
Omdat ik niet aan de urennorm voldoe kom ik niet in aanmerking voor zelfstandigen- of startersaftrek, toch?

Zijn er nog andere aftrekposten/kortingen voor mij? Zo niet, hoeveel procent inkomstenbelasting betaal ik?
(Ik wil graag een schattig maken van hoeveel ik terug zal moeten betalen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
SimonV
10 jaar geleden
Je kunt hier de belasting over bijverdiensten berekenen.
http://www.berekenhet.nl/modules/werken/belasting-extra-inkomen.html In principe kun je wel onkosten die je hebt gemaakt ten behoeve van je videowerk (materiaalkosten, verzendkosten e.d.) aftrekken van je bijverdiensten.

Antwoorden (1)

Voor ZZP'ers die belastingplichtig zijn voor de inkomstenbelasting val je in hetzelfde schijventarief als gewone werknemers. Dat is afhankelijk van uw inkomsten dus ergens tussen de 36,95% en de 52%. Het is dus niet met zekerheid te zeggen hoeveel u precies moet betalen, maar u kunt het wel uitrekenen. Een overzicht van het schijventarief vindt u in bron 1.

Als u niet voldoet aan het urencriterium, dan heeft u inderdaad geen recht op de zelfstandigen- of startersaftrek.

Een aftrekpost die u nog wel van dienst kan zijn is de MKB-winstvrijstelling. De MKB-winstvrijstelling stelt 14% van de winst uit uw onderneming vrij van belastingheffing.

Over slechts 86% van de door u behaalde winst hoeft u dus maar inkomstenbelasting te betalen.

Hopelijk helpt u dit.