Ik wil een eenmanszaak starten. Maar met al die kosten en zo, is het verstandig om mijn diensten eerst te verkopen? Of kan ik gewoon van start gaan?

Ik wil weten of het verstandig is om mij eerst in te laten schrijven of dat ik mijn klantenbestand eerst vaststel.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vooral als je een dienst (en niet een product) gaat verkopen, valt dat best mee met die opstartkosten. Om precies te zijn, wel of niet inschrijven zal niet veel schelen. Voor een paar tientjes ben je namelijk al ingeschreven bij de KvK. Ik had destijds een hoop meer kosten aan de rest: website, visitekaartjes e.d. En ook dat hoeft je de kop niet te kosten. Mijn advies: regel meteen alles goed. Bij de KvK, de belastingdienst (vraag vooral ook een VAR aan!), de hele riedel. Op die manier kun je je namelijk veel professioneler presenteren aan je klanten, en dat levert je een stuk meer op dan beknibbelen op een paar tientjes KvK-inschrijving per jaar.

Op het moment dat je je inschrijft bij de KVK moet je ook alle plichten die daarbij horen voldoen, zoals het doen van BTW aangifte. Daarvoor moet je een boekhouding voeren, en als je dat niet zelf kunt, laten doen. Op zich is de KVK niet zo duur, en op het moment dat je echt onderneemt kun je je beter wel inschrijven. Maar in de onderzoekende fase zou ik er nog even mee wachten, tot je daadwerkelijk facturen begint te versturen.

Het is heel makkelijk om een eenmanszaak te starten. -inschrijven bij de K.v.K. -VAR verklaring aanvragen bij de belastingdienst. Dan zijn er een aantal voorwaarden waarop de belastingdienst je aanslaat als ondernemer of als freelancer. Als je geld nodig hebt van de bank, zal je een ondernemingsplan moeten schrijven en dan is het wel handig om een prognose te hebben van het aantal klanten en te verwachten omzet. In principe kan je een eenmanszaak vanuit huis starten. Er is altijd wel een kamer of een hoek met een bureau en een computer te vullen. Startkapitaal is niet nodig. Je kan bij de K.v.K. ik meen gratis een voorlichtingsgesprek aanvragen, en dat kan ook bij de belastingdienst. Ik ben 15 jaar zzper geweest en heb het heerlijk gevonden. Mijn arbeidskracht voor mezelf uitbaten en niet door iemand die ook nog aan mijn verdient.

Begin eerst met het maken van een ondernemingsplan. Als je het goed doet heb je alles erin staan, en kom je geen verrassingen meer tegen.

Bij het oprichten van een bedrijf is 1 ding het allerbelangrijkste. Wat er ook gebeurt, of je nu ingeschreven bent of niet en of je een bedrijfsonderkomen hebt of niet, KLANTEN moet je hebben. Klanten gaan er uiteindelijk voor zorgen dat de rekeningen betaald kunnen worden. Tijdig inschrijven kvk is ook belangrijk, maar de meter gaat wel meteen draaien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100