Hoef je je als werkgever niet aan de cao te houden als deze niet algemeen verbindend verklaard is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een CAO (Collectieve Arbeids Overeenkomst) is strikt genomen alleen collectief wanneer deze algemeen bindend verklaard is.
Dus zonder deze verklaring (door de minister) is een accoord tussen bonden en werkgevers dus feitelijk nog geen CAO en hoef je je er als werkgever (nog) niet aan te houden.
Als jouw werkgever een cao heeft dan zal hij zich daaraan moeten houden.

Over arbeidsvoorwaarden bestaan ook allerlei wetten. Maar de afspraken in een cao zijn vaak gunstiger dan die in de wet. Zo wordt in de cao vaak een hoger loon afgesproken dan het minimumloon, of meer vakantiedagen dan het wettelijke minimum. Ook staan in een cao afspraken die niet in de wetten staan, bijvoorbeeld over mogelijkheden om een opleiding te volgen. Als er een cao is, geldt deze in plaats van de wet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Deze vraag gaat specifiek over een CAO die nog niet algemeen verbindend verklaard is. Op dat moment heeft het nog geen wettelijke kracht.