Een eenmanszaak starten. Is het verstandig om een bedrijfsauto te leasen of 2e hand kopen?

Wanneer ik een 2e hands auto moet kopen komt dit bij mijn lening op, ik denk alleen als je gaat leasen dat je dan nog duurder uit bent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bij het leasen van een bedrijfsmiddel (auto) kun je als bedrijf de leasekosten in zijn geheel van de bedrijfswinst aftrekken. Je betaalt dan uiteindelijk minder belasting over je winst. (de netto winst wordt lager)
Maar ook als je een (2e hands) auto koopt zijn de kosten daarvan geheel aftrekbaar.
Zolang de auto in beide gevallen maar enkel en alleen voor het bedrijf wordt gebruikt en niet privé.
Leasen is over het algemeen duurder dan kopen. Zeker in de maandelijkse kosten drukken leasekosten zwaar op de bedrijfsomzet en komen iedere maand terug, ook als de omzet eens wat minder is. Je bent tenslotte een verplichting aangegaan.

Bij kopen heb je alleen te maken met de actuele kosten, de eerste kosten van aanschaf, het onderhoud, wegenbelasting en de brandstofkosten.
In beide gevallen kun je wel de betaalde BTW terugvragen cq. in mindering brengen op de ontvangen BTW uit je bedrijfsactiviteiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf kopen is altijd goedkoper maar geeft wat meer administratie. Een lease maatschappij neemt je dat uit handen en dat moet jij betalen. Tevens gaat de lease maatschappij uit van een gemiddelde gebruik en slijtage. Terwijl jij misschien wel veel zuiniger op de auto bent omdat het je eigendom is. Bij koop heb je altijd rest waarde die de lease maatschappij zo laag mogelijk houd. Weer een voordeel voor jezelf. In beide gevallen zijn kosten volledig aftrekbaar van de winst bij volledig zakelijk gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Indien de auto gekocht wordt, dan wordt het bezit van de zaak vergroot en de eenmalige kosten verhoogd. En de vast schuld verhoogd.
Indien de auto gehuurd wordt, dan wordt de variabele kosten verhoogd en dient er per maand meer geld binnen te komen om deze kosten te betalen.

Indien het slechter gaat met de zaak dan zit je met de auto, bij bezit kun je het verkopen. Maar waarschijnlijk voor minder dan het aankoop bedrag. Bij lease heb je geen schuld, maar ook geen bezit.

Bij leasen betaal je de afbetaling van de auto en de administratie kosten.
Bij koop loop je zelf het risico en je betaald geen administratie kosten, maar je moet wel zelf deze administratie doen. De tijd dat je daar mee bezig bent kun je niet bezig houden met je basisbedrijfsactiviteiten van je eenmansbedrijf.
Dus het kopen van een auto dien je alleen te doen als je kennis van administratie hebt en de tijd er voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Bij lease staat de schuld van de looptijd op de balans. Als je van de lease af wilt moet je dat afkopen. De administratie moet toch gebeuren en dat van een koop auto valt wel mee.