Prive auto of op naam van de zaak, wat is voordeliger in mijn situatie ?

Ik rij nu in een vw bora tdi '99 tussen woon en werk. Afstand naar werk is 25 km. Ik werk 6 dgn in de week. De auto staat nu gewoon op prive. Maar wil binnenkort een andere auto aanschaffen. Een VW Jetta tdi '06 of een VW Sharan tdi '06. Wat is in mijn situatie voordeliger. De auto op prive gebruik of op de zaak zetten. Uiteraard moet de auto ook gewoon prive gebruikt worden. En stel dat ik een wat zwaardere auto neem (bijv. Transporter tdi) hoe zit het dan met de wegenbelasting. Wie kan mij dit in Jip en Janneke taal uitleggen aub. Ik heb meerdere personen gevraagd ik krijg steeds verschillende antwoorden, ik wordt er niet goed van !

10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
ben je een zzp-er?
SnakeEye
10 jaar geleden
Ja.

Het beste antwoord

In Jip en Janneketaal: dat hangt helemaal af van
- kun je btw verrekenen (aanname ja)
- gebruik je de auto ook privé voor meer dan 500 km jaar (ja dus)
- het aantal zakelijke en privé kilometers dat je verwacht te gaan rijden
- de aanschafwaarde van de auto
- Mogelijkheden van investeringsaftrek of versneld zakelijk afschrijven
- de ROB kosten van de auto (reparatie, onderhoud en banden)

Alleen op basis van die informatie kan een goede boekhouder voor jou bepalen of het gunstiger is om de auto zakelijk op te voeren of niet; of in het overige geval de auto alleen voor de BTW zakelijk op te voeren (dat kan ook nog bij een privé auto)

Grofweg is het voor de meeste ZZP-ers gunstiger om een auto zakelijk te rijden als de de auto nieuw is (investeringsaftrek, afschrijving) of als er veel prive kilometers gemaakt worden (bijtelling beperkt tot 25% cataloguswaarde zolang geen sprake van excessief privé gebruik, voor eenmanszaken bijtelling nooit meer dan werkelijke autkosten, onderhoudskosten zakelijk )

Wie weinig privé kilometers maakt en wat duurdere niet al te onderhoudsgevoelige oudere auto rijdt, is soms beter af met de auto privé nemen en de kilometers te declareren.

Toegevoegd na 17 uur:
Aanvulling: en is de auto die je aankoopt een BTW auto of marge auto. Als jij BTW kunt verrekenen scheelt dat in de aanschafkosten van een BTW auto (21% over de cataloguswaarde exclusief BPM)