kan je een boete declareren als kosten voor een eenmanszaak?

Dus kan je het met je "zakelijke" rekening betalen? Ik heb een boete gekregen en was benieuwd of ik dat gewoon zakelijk kan betalen. Dus als kosten.

Alvast bedankt! :)

Toegevoegd na 6 dagen:
http://subsidieszonnepanelen.eu

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je kunt een boete niet declareren als kosten voor een eenmanszaak. Het aantal verkeersovertredingen zou waarschijnlijk de pan uitrijzen als deze op de zaak zouden kunnen worden afgewenteld..

Het beste antwoord

Je mag het wel betalen van je zakelijke rekening. Onder welke post wil je het dan boeken? Neem je het in je boekhouding op als fiscaal niet-aftrekbare kosten? Kun je het net zo goed privé betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je het als een niet-aftrekbare kosten categoriseert bespaar je jezelf wel de inkomstenbelasting. 180 eur - 35% =120 euro privé. Zakelijk is dus voordeliger. Kan dat of ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee hoor in het geheel niet. Het is niet aftrekbaar van je winst, dus de winst uit je onderneming verandert niet.
Winst uit een eenmaanszaak is ook belast in Box I in de inkomstenbelasting, dus het maakt uiteindelijk niet uit waar je het betaalt.

Andere antwoorden (2)

Een boete is altijd privé en nooit zakelijk. Je kunt hem dus niet in de kosten van de zaak nemen.
ronron1212
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Minner graag een onderbouwing want het antwoord is correct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik zie ook niet dat het antwoord fout is.
ronron1212
10 jaar geleden
zal wel een van de vrienden zijn die altijd minnen een stalker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet gemind, maar ik begrijp ze wel. Je stelling dat een boete altijd privé is, klopt niet. Dit staat even los van de rest van het antwoord.
ronron1212
10 jaar geleden
Een boete kan nooit zakelijk worden geboekt dat is wettelijk verboden en belastingtechnisch niet toegestaan dus een boete is altijd prive graag een onderbouwing van je reactie stellalla
ronron1212
10 jaar geleden
We hebben het in de vraag over een eenmanszaak.
ronron1212
10 jaar geleden
Daarnaast gaat het er mag worden meegenomen kosten niet om of de zaak betaald maar dat hij niet in de en dus buiten de winst of verlies blijft.
Je mag die boete van de zakelijke rekening betalen als de boete is opgelegd bij een activiteit van de onderneming.
Bij je aangifte inkomstenbelasting moet je echter de winst uit onderneming dan verhogen (of bij verlies het verlies vergroten) met de niet aftrekbare kosten, waaronder boeten.
Het uiteindelijke resultaat is dat het geen verschil maakt of je het als prive of als zakelijk boekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
dan betaal je dus ook gewoon prive en niet zakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, Ronron. Kosten voor bij voorbeeld verkeersboeten m.b.t. activiteiten van de onderneming zijn zakelijke maar niet aftrekbare kosten die in de onderneming thuis horen. Als men in verband daarmee kosten maakt voor rechtsbijstand van dergelijke boeten dan zijn die kosten wel aftrekbaar. Door de boete zakelijk te boeken maar deze als last bij de aangifte te elimineren en daardoor aan te geven dat ze niet aftrekbaar zijn, wordt (zonder kunstgrepen) in de administratie van de onderneming het verband aangetoond tussen de uitgave voor boete en de bijbehorende aftrekbare rechtsbijstandskosten.
ronron1212
10 jaar geleden
Boetes zijn dus gewoon zakelijk niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, maar je kunt ze wel uit en door de zaak betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Ja natuurlijk maar alleen niet als kosten nemen. Daar gat de vraag ook over mag in dat kosten zakelijk nemen nee dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als bedrijfseconomische kosten, maar niet in fiscale zin. Daarmee zijn en blijven het zakelijke kosten.