Als dit kon, zou dat betekenen dat de stichting (zij het indirect) leden zou hebben. Dat kan niet. Die leden zouden feitelijk niets te vertellen hebben, omdat het stichtingsbestuur erboven hangt dat alles beslist.

Andersom gaat het wel: een vereniging kan een stichting oprichten.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
De stichting kan door één persoon kan worden opgericht en heeft geen leden heeft, terwijl een vereniging moet worden opgericht door twee of meer personen, en leden telt. Een stichting kan dus geen vereniging oprichten.
Een vereniging kan een Stichting oprichten, maar dan nog dient de Stichting los te staan van de vereniging.
Ik heb het wetboek er nog eens op nageslagen (BW2 artt. 26-52) en kan nergens vinden dat rechtspersonen geen vereniging zouden kunnen oprichten. Wel weet ik dat Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) slechts gemeenten als lid heeft, en geen natuurlijke personen.
Dus ja, een stichting kan, samen met anderen, een vereniging oprichten. Dan is de stichting lid, en in de stauten zal bepaald zijn hoe die wordt vertegenwoordigd in vergaderingen van de vereniging.
Op de verhoudingen binnen de stichting zelf heeft dit geen enkel effect.