Hoe zorg ik dat de eindbalans klopt?

Hi allemaal,
Ik moet een pws voor m&o maken, een ondernemingsplan.
Ik hoop dat iemand er verstand van heeft want de eindbalans komt niet uit.
Er zit precies een verschil tussen van 5500 euro!
En ik weet niet waar de fout inzit.
Ik heb de balansen allemaal in een bestandje gezet en ik hoop dat iemand ziet waar het in zit!
In de link staan de bestanden:

http://we.tl/TZsONFUqIW
Thanks alvast!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Dit is niet zomaar te zeggen. Er zitten wat vreemde zaken in de balans.
De enige manier om de balans gegarandeerd goed te krijgen, is alle mutaties op te schrijven in de vorm van journaalposten. Dat zorgt ervoor dat het boekhoudkundig evenwicht gehandhaafd blijft.

Op de beginbalans staat bijv. een saldo k/b/g van euro 5000.- . Maar dit is op de eindbalans geheel verdwenen. Er is kennelijk geen bankschuld (anders had de bank credit op de eindbalans gestaan) maar er zit ook geen geld meer in kas (anders had er een debetbedrag voor het kassaldo op de eindbalans gestaan.) Waar is het geld gebleven?

Je verkoopt kennelijk niet op rekening. Ik mis namelijk een debiteurensaldo, in ieder geval op de eindbalans. Of alle debiteuren hebben nét betaald op het eindbalansmoment, waardoor het debiteurensaldo 0 is.

Je hebt een verlies gedraaid, dat is te zien. Maar ik zie geen aansluiting tussen het saldo verlies en de mutatie in het eigen vermogen tussen begin- en eindbalans voor een gelijk bedrag. Dat zou wel zichtbaar moeten zijn.

Er zitten ook wat merkwaardige dingen in de liquiditeitsbegroting. Ik noem er enkele:
- Het grootste bedrag van de uitgaven is ongespecificeerd (euro 280.000.-)
- Je hebt er wel de 'nettolonen en salarissen' op gezet (inderdaad een uitgave) maar niet de afdracht van loonheffing, die toch echt een uitgave is.
- Bij 'inventaris/machine' staat een bedrag van euro 2500.- maar vergeleken met de bedragen van de andere kostenposten denk ik dan eerder aan afschrijvingskosten dan aan uitgaven. Afschrijvingskosten zijn echter geen uitgaven.
- De huur van het pand staan er tot op de euro nauwkeurig op (eur 89.496.-) Dat had ook wel op een rond honderdtal afgerond mogen worden.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je hebt een balans met ongelijke activa en passiva totalen. Dat kan niet.

Eigen vermogen is altijd de sluitpost tussen activa en passiva zijde. In dit geval is dus het eigen vermogen activa-passiva. Daarmee is of wordt de balans per definitie ALTIJD aan beide zijden gelijk.

( Uiteraard is het mogelijk dat het door jou berekende / beredeneerde eigen vermogen wel correct is, dan moet er een fout zitten in een van de overige balansposten )