Hoe bereken ik winst over importgoederen?

Dag,
ik wil graag mijn winst berekenen over de goederen die ik importeer vanuit o.a. China. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Voorbeeld(LET OP: VOORBEELD):
Ik koop tablets in voor een prijs van 192 USD per stuk. (=€141,06)
Hier is er een minimale bestelbedrag bij van 25 stuks.
Dus:
1. 25x141,06 = €3526,56
2. BTW(21%) = €740,5776
3. Invoerrechten(4,2%) = €148,12
4. Verzendkosten: €0,00- ---> Leverancier berekent geen verzendkosten voor de verzending.

5. Totale kosten: €4425,253 voor 25 tablets.
6. Totale kosten voor 1 tablet: €177,-

Bij het verkopen via mijn webwinkel komen er extra kosten bij natuurlijk:
7. - Verzendkosten(PostNL): €6,75
8. - Pakketkosten(internet): €0,50

Stel dat je €30,- wilt pakket op elk tablet die je verkoopt...
9. Prijs per tablet: €177,- (zie boven)
Te behalen winst: €30,- (zelf gekozen)
10. Dus te verkopen bedrag: €207,- (tabletprijs + te behalen winst)
11. Hier nog 21% BTW over berekenen geeft: €43,47
12. Overige kosten: €7,00 (som van verzend- en pakketkosten)

13. Totale verkoopbedrag: €257,47.
14. Op elk tablet maak ik dus €30,- winst.

Klopt mijn berekening? Of komen er nog andere extra kosten bij, met het invoeren van goederen uit China? Komt er bij de invoerrechten ook echt 4,2% bij of is dit een ander getal? En heb ik de BTW-bedragen ook goed berekend?
Ook vraag ik mijzelf af of iemand wel eens ervaring heeft gehad met de inklaringskosten die door de Douane-expediteur worden gemaakt?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Je berekening is fout en je maakt het te complex. Je moet de betaalde BTW niet meetellen in de kostprijs; deze BTW kun jij terugvorderen

Jouw winst is verkoopprijs ex btw - (inkoopprijs ex btw + alle bijkomende kosten voor import, inkomend transport en uitgaand transport)

Koop je de tablet dus in voor € 140,- en zijn alle bijkomende kosten per tablet € 30, dan is jouw kostprijs € 170,-. Het verschil tussen jouw verkoopprijs ex btw en die kostprijs is jouw winst per tablet. Wil je een winstmarge van 30, dan is jouw verkoopprijs dus € 200,- ex btw