p.m., stelpost, nacalculatie. wat is het verschil? en verschilt dit per sector?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.8K

Het beste antwoord

p.m. = pro memorie; de prijs wordt niet genoemd maar je wordt er op geattendeerd, dat je wel zal moeten betalen

stelpost = intelligent guess van de kosten

nacalculatie = het werkelijk bedrag wordt achteraf bepaald.

Komt overal zo voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een stelpost is een post die je opneemt voor als, dat wil zeggen dat er nog niet iets definitiefs is uitgezocht. Bijvoorbeeld je wilt een badkamerverbouwen, maar je hebt het sanitair nog niet uitgezocht, dan wordt daar een stelpost voor opgenomen welke ongeveer in de buurt komt van de werkelijke bedragen (mits je niet te duur uitzoekt natuurlijk)

Bij nacalculatie rekenen ze na of het uitgerekende klopt met de werkelijkheid, bijvoorbeeld de schatting was 5 uur werk, het is 7 geworden, dan berekenen we nog 2 uur extra. Ook de materialen worden hierin meegenomen.

Dan heb je verder nog meerwerk. Als je het werk volgens de offerte laat uitvoeren, maar je wilt ergens nog iets extra's (een lichtschakelaar oid, of toch een 2e wc) dan wordt het opgenomen als meerwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stelpost

Een stelpost is een boekhoudkundig begrip. Een stelpost wordt opgenomen in een begroting terwijl de werkelijke kosten nog niet exact bepaald kunnen worden. Het gaat dan ook om een schatting. Dergelijke posten worden bijvoorbeeld in verbouwingsovereenkomsten toegepast door aannemers, wanneer voor bepaalde werkzaamheden derden worden ingeschakeld waarvan van tevoren nog niet bekend is wat de kosten zijn. Stelposten worden vaak wel gelimiteerd zodat ze niet onbeperkt kunnen toenemen.

Nacalculatie

Nacalculatie is dat een bedrijf door bezettingsverliezen en/of efficiencyverliezen de oorspronkelijke kostprijs moet verhogen. Of: Het na afloop van een budgetperiode nagaan in hoeverre de uitvoering overeenkomstig de planning is verlopen.