Per 1 november heb ik officieel mijn eigen bedrijf. Afgelopen weken wel uitgaven gedaan, kan ik die nog van de belasting aftrekken?

Niet zo handig, misschien. Maar ik heb dus wat geld geïnvesteerd en ik wil in mijn administratie alle uitgaven voor de belasting noteren. Om die dus af te kunnen trekken van de inkomsten. (Het is allemaal nog nieuw voor mij).
Maar op de data van de bonnetjes staan dus data van vóór de officiële start van mijn bedrijfje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Inkomstenbelasting
Voor de inkomstenbelasting de mogelijkheid om aanloopverliezen af te trekken wettelijk geregeld (art. 3.10 IB jo. art 5 uitv. reg Wet IB). Alle kosten die je vijf jaar (!) voor de start van je onderneming hebt gemaakt en waartegen geen opbrengsten hebben gestaan, zijn in eerste jaar nog aftrekbaar.

BTW
Op grond van Europese rechtspraak (bijv. Rompelman) is het toegestaan de voorbelasting op de kosten in verband met de voorbereiding op de onderneming (laten we dit de "voorperiode" noemen) in aftrek te brengen. De BTW op de kosten van vóór 1 november zijn dus aftrekbaar.
Praktisch is dit wat lastig, omdat de administratie van de belastingdienst je pas als ondernemer inschrijft op het moment dat je ondernemer bent. Voor de kosten uit de voorperiode is dan geen ruimte meer. Mijn ervaring is dat de belastingdienst hier netjes mee omgaat. Je kunt met de inspecteur overleggen of er bijvoorbeeld voor kiezen om tegen je eigen aangifte bezwaar te maken.
SimonV