Ik wil aan de belastingdienst doorgeven dat ik inkomsten uit loon krijgt. Waar kan ik dat doen?

Ik heb mijn sinds kort aangemeld bij de KvK als ZZper. Nu heb Ik heb een contract getekend bij een bedrijf. Dat betekend dus dat ik inkomsten uit loon krijgt. Waar moet ik dat precies aanpassen voor de belastingdienst en welke formulieren heb ik daarvoor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat kan je via de site van de belastingdienst doen. Onderstaand een link direct naar goede aangifte sectie.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Uw advies wel heel erg kort door de bocht.
De vraag is van een beginnende ZZP-er. Met de bedoeling om ondernemer te worden. Dan krijg je toch echt met andere belastingregels te maken dan de aangifte voor een (simpele) particulier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn excuses
Als zelfstandige ontvangt u uw inkomen bruto; u moet dus geld opzij zetten, voor bedrijfskosten maar ook om de inkomstenbelasting te betalen. Rekent u op 30 tot 40% van uw inkomsten.

Bij het betalen van de (inkomsten)belasting over de winst kunt u, zeker als starter, recht op diverse extra aftrekposten hebben zoals startersaftrek en ondernemersaftrek . Als deze van uw winst voor belasting zijn afgetrokken, gaat u de inkomstenbelasting betalen.

Maar het is ook mogelijk dat u nog niet zover bent. U voldoet bijvoorbeeld niet aan het urentcriterium (1225 uur) en komt daarom nog niet in aanmerking voor de ondernemersaftrek. M.a.w.: voor de Belastingdienst wordt u nog niet als ondernemer gezien. In dat geval moeten de inkomsten worden opgegeven bij overige inkomsten in de IB-aangifte volgend jaar. Kosten kunnen in mindering worden gebracht op het resultaat.

Een administratie is niet verplicht, maar wel aan te raden. Ook het uitbesteden van administratieve zaken aan een administratiekantoor of boekhouder is als de verdiensten wat hoger worden aan te raden.
https://www.ikgastarten.nl/zzp/belasting-zzp/334-inkomstenbelasting-zzpers.html
fisbel