Moet ik belasting betalen als ik een klein bedrijfje ga starten en maximaal 25 euro per maand er mee zal verdienen?

Ik bedenk en ontwikkel lesmateriaal en wil hier misschien een klein bedrag voor vragen. Nu vraag ik me af of ik me bij de KvK moet aanmelden en of ik hier belasting over moet betalen. Ik ga er (schat ik) maximaal 25 euro per maand mee verdienen. Het onderwijs is geen business waarin veel te verdienen valt. Ik wil graag weten of ik hier mee wil beginnen of dat het teveel gevraagd is. Het zou leuk zijn om voor mijn tijd en energie wat terug te krijgen, maar wil niet teveel gedoe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, want bij dit soort bedragen is het hobby.

Ik verdien zelf ook wat bij met een hobby en heb dat nog nooit opgegeven.
Bovendien heb je materiaal nodig en papier en andere zaken en die trek je dan weer af van je inkomsten en dan blijkt er weinig over te blijven.

Belastingvrij bijverdienen
Jaarlijks kunt u ongeveer € 6.000 per jaar belastingvrij verdienen, omdat de te betalen belasting wegvalt tegen de algemene heffingskorting, die circa € 2.000 bedraagt. Het bedrag dat men belastingvrij verdienen kan, valt mogelijk nog hoger uit, als er aanspraak kan worden gemaakt op andere heffingskortingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter aanvulling: belastingvrij bijverdienen betekent niet dat je het niet op hoeft te geven...
ronron1212
10 jaar geleden
Het is ook nog eens een onderdeel van je totaal inkomsten en niet naast je vaste inkomsten.
Je kunt het beter opgeven in de kolom "extra inkomsten" bij je belastingaangifte. De kosten staan totaal niet in verhouding tot de baten. Immers... als je ondernemer wordt voor minimaal de BTW dan betekent dat ook dat je een complete boekhouding moet voeren. Nu is dat bij 25 euro niet zo heel spannend maar je moet er wel tijd in steken. Is dus totaal oninteressant.